מה ניתן לבדוק באמצעות בדיקת מי שפיר?

בדיקת מי שפיר עושים רק עם המומחים!

מה ניתן לבדוק באמצעות בדיקת מי שפירבדיקת מי שפיר היא בדיקה שמתבצעת במהלך ההיריון במטרה לגלות קיומן או היעדרן של תסמונות או מחלות אצל העובר. בבדיקת מי שפיר ניתן לבדוק מספר אלמנטים שונים. במאמר הבא נרחיב מה ניתן לבדוק באמצעות בדיקת מי שפיר. 

 

מהי בדיקת מי שפיר?

לפני שנרחיב על מה ניתן לבדוק באמצעות בדיקת מי שפיר נסביר מהי בדיקת מי שפיר בכלל. בדיקת מי שפיר היא בדיקה שמתבצעת במהלך ההיריון והיא מיועדת לכל אישה בכל גיל. 

מי שפיר הם נוזל צלול בצבע צהבהב שנמצא בתוך השק האמניוטי ומקיף את העובר במהלך ההיריון. מי השפיר מאפשרים לעובר לנוע בתוכם, מספקים לו הגנה מפגיעות חיצוניות וחבלות בתוך הרחם, תורמים להתפתחות השלד והשרירים, מאפשרים התפתחות לב, ריאות ומערכת העיכול, מהווים סביבה בטמפרטורה קבועה ומכילים גורמי גדילה חיוניים.

בדיקת מי שפיר מיועדת לבחון את העובר ואת התקדמות ההיריון. על ידי דיקור מי שפיר ניתן לגלות תסמונות או מחלות שיש לעובר ולא ניתן לגלות על ידי בדיקות אחרות. 

קראו עוד: מי שפיר לעשות או לא?

כיצד מתבצעת בדיקת מי שפיר?

על מנת להבין מה ניתן לבדוק באמצעות בדיקת מי שפיר יש להבין כיצד מתבצעת הבדיקה. בדיקת מי שפיר מתבצעת על ידי דיקור של שק ההיריון ושאיבה של מי שפיר בכמות מעטה. את מי השפיר שנשאבו שולחים למעבדה גנטית שם מנתחים אותם. לאחר ניתוח מי השפיר מקבלים תוצאות שמעידות על קיומן או היעדרן של תסמונות או מחלות מסוימות אצל העובר. דיקור מי שפיר נחשב לבדיקה אמינה שתוצאותיה וודאיות ומהוות אבחנה סופית מוסמכת. 

 

מה ניתן לבדוק באמצעות בדיקת מי שפיר?

בדיקת מי שפיר יכולה לספק מידע רב בנוגע לעובר. על ידי בדיקת מי שפיר ניתן לבדוק את ההרכב הכרומוזומלי של העובר ואת ההרכב הגנטי שלו. כיום, בדיקת מי שפיר נחשבת לבדיקה הוודאית היחידה שמספקת תשובות חד משמעיות בנוגע להרכב הכרומוזומלי והגנטי של העובר. 

ישנם סוגים שונים של בדיקות שניתן לבצע על דגימת מי שפיר כאשר כל הבדיקות מסתמכות על דגימת מי שפיר הנלקחות באמצעות דיקור. ההבדל בין הבדיקות בא לידי ביטוי באופן בו בודקים את מי השפיר. לדוגמא, בדיקת קריוטיפ שנחשבת לבדיקה הנפוצה והוותיקה ביותר ומאפשר לאשר או לשלול קיומם של מומים כתוצאה משוני בכמות הכרומוזומים. דוגמא נוספת היא בדיקת צ'יפ גנטי שמאפשרת לבחון את מבנה הכרומוזומים עצמם על ידי הפקת DNA עוברי. 

 

אז מה ניתן לבדוק באמצעות בדיקת מי שפיר בבדיקות השונות?

כפי שציינו, ישנם סוגים שונים של בדיקות המסתמכות על מי שפיר. ריכזנו לכם את הסוגים השונים ומה ניתן לבדוק באמצעות בדיקת מי שפיר בכל בדיקה. 

  • בדיקת קריוטיפ

בדיקת קריוטיפ היא הבדיקה הנפוצה ביותר המסתמכת על מי שפיר. בבדיקה זו ניתן לבדוק את כמות הכרומוזומים של העובר. כל סטייה ממספר הכרומוזומים (46) תעיד על מום. מה ניתן לבדוק באמצעות בדיקת מי שפיר בבדיקת קריוטיפ?

  • תסמונת דאון- תסמונת דאון היא תסמונת נפוצה מאוד שבאה לידי ביטוי בשלושה העתקים במקום שניים של כרומוזום 21. תסמונת דאון היא למעשה מום שגורם למומים שונים ולהפרעה בהתפתחות השכלית. בתסמונת זו יהיה שוני במראה הפנים ואף בעיות לב, מעיים ועוד. 
  • תסמונת פטאו- תסמונת פטאו היא תסמונת שבאה לידי ביטוי בשלושה העתקים במקום שניים של כרומוזום 13. בתסמונת פטאו יהיה שוני פיזיולוגי הכולל הקיף ראש קטן, שפה שסועה ותופעות נוספות כמו פיגור שכלי. 
  • תסמונת אדוארדס- תסמונת אדוארדס היא תסמונת בה יהיו שלושה העתקים של כרומוזום 18 במקום שניים. תסמונת זו יוצרת מומים בריאותיים, בעיות במבנה השלד, בעיות בלב, בעיות בכליות, ממדים קטנים של אברי הגוף ועוד. 
  • הפרעות בכרומוזומי המין- ניתן לבדוק האם יש חוסר או עודף בכרומוזומי המין (X ו-Y). מחסור בכרומוזומי המין עלול לגרום לתסמונות שונות בהן תסמונת טרנר או תסמונת קלייפלטר. 
  • בדיקת DNA

בדיקת DNA היא בדיקה שמתבצעת על ידי צ'יפ גנטי במקביל לבדיקת הקריוטיפ. גם בדיקה זו מסתמכת על מי השפיר. מה ניתן לבדוק באמצעות בדיקת מי שפיר בבדיקת DNA?

בבדיקת DNA ניתן להפיק את ה-DNA העוברי וכך לזהות הפרעות בתוך הכרומוזומים עצמם. על ידי בדיקה זו ניתן לגלות מחלות גנטיות. כמו כן ניתן לזהות אצל העובר פיגור שכלי או מחלות אחרות שנובעות מהפרעות בכרומוזומים. 

  • בדיקת וירוסים

ישנם מקרים בהם מבצעים במסגרת בדיקת מי שפיר גם בדיקת וירוסים. מה ניתן לבדוק באמצעות בדיקת מי שפיר לבדיקת וירוסים? 

על ידי בדיקת וירוסים ניתן לאשר או לשלול הידבקות של העובר בוירוסים. לדוגמא, העובר יכול להידבר בוירוס CMV שפוגם בהתפתחות המוחית שלו, גורם לבעיות שמיעה ולבעיות כבד. על ידי בדיקת מי שפיר ניתן לפתח תרבית ולבדוק האם קיים וירוס. 

קראו עוד: בדיקת דיקור מי שפיר

מתי מבצעים בדיקת מי שפיר?

לאחר שהבנו מה ניתן לבדוק באמצעות בדיקת מי שפיר, חשוב מאוד לדעת מתי לבצע את הבדיקה. יש לבצע בדיקת מי שפיר לאחר שבוע 16 ועד שבוע 22+6 בלבד. הסיבה לכך היא שבדיקת מי שפיר היא בדיקה פולשנית שכוללת סיכונים שונים ולכן על מנת למזער את הסיכונים מבצעים דיקור מי שפיר בין השבועות הללו.

קודם כל, בין שבוע 16 לשבוע 22+6, העובר עדיין קטן. מהסיבה הזו ניתן להחדיר את המחט מבעד לשליה בלי חשש שהיא תפגע בעובר. בנוסף, לתוצאות הבדיקה לוקח מספר שבועות להתקבל. במידה שהבדיקה תתבצע בשלב מאוחר מידי של ההיריון עלולה להיות בעיה במידה שתוצאות הבדיקה יעידו על הצורך להפסיק את ההיריון. 

כמו כן חשוב לדעת שבדיקת מי שפיר עלולה לגרום ללידה מוקדמת. במידה שהדיקור יתבצע לאחר שבוע 22+6, יהיה מדובר בלידה מוקדמת ולא בהפלה. כתוצאה מכך עלולות להיגרם מחלות ליילוד הצעיר. 

מה בודקים בבדיקת מי שפירבדיקת מי שפיר היא בדיקה הנעשית לנשים בהריון במטרה לבדוק שלל מומים אפשריים בעובר. חשוב להדגיש כי מרבית הנשים אינן עוברות בדיקת מי שפיר. אז מי כן? בשורות הבאות נגע בכל הפרטים החשובים שאתם חייבים להכיר אודות הבדיקה, לרבות תשובות לשלל שאלות כמו האם הבדיקה מסוכנת? מתי מומלץ לעשות את הבדיקה? ועוד. אז לפני שאתן בוחרות לעשות בדיקת מי שפיר, חשוב שתכירו את אופי הבדיקה. בדיקת מי שפיר היא בדיקה שנעשית על ידי רופא מקצועי בלבד. במהלכה דוגמים את מי השפיר שמהווים מעין בולם זעזועים לכל צורכי העובר.

מי שפיר הם הנוזלים המקיפים את העובר בבטן אימו

 

מה בודקים בבדיקת מי שפיר: אז מהם מי השפיר ומניין הם מגיעים?

מי השפיר הם מקיפים את העובר במהלך כל תקופת שהותו בבטן אימו. מי השפיר מהווים מעין בולם זעזועים לעובר, כך שהוא לא מקבל מכות או מטלטל בחדות במהלך תזוזות אימו. חשוב להדגיש כי מי השפיר הם הפרשותיו השונים של העובר. ההפרשה המרכזית היא שתן. העובדה שמי השפיר הם הפרשותיו של העובר, בעזרת דגימה שלהם ניתן לבדוק שלל מומים הקשורים לכמות כרומוזומים. חשוב לחזור ולומר כי לא כל אישה בהריון צריכה לעבור בדיקת מי שפיר לגילוי מומים הקשורים לכרומוזומים. בהמשך המאמר נגע בקבוצה שכן צריכה לעבור את הבדיקה.

בדיקת מי שפיר מאפשרת לרפואה לבדוק שלל מומים בעובר

 

מה בודקים בבדיקת מי שפיר: מהו המום השכיח ביותר שנבדק בבדיקת מי שפיר?

כפי שציינו מעלה, מי השפיר הם הפרשותיו השונות של העובר, כך שדגימה שלהם יכולה להעיד על מצבו מבחינת מומים הקשורים לכמות כרומוזומים. המום השכיח ביותר שנבדק בבדיקת מי שפיר הוא תסמונת דאון. נשים רבות עוברות בדיקת מי שפיר במטרה לשלול תסמונת דאון לעובר. מעבר לכך ישנם עוד לא מעט מומים הקשורים לכמות הכרומוזומים שניתן לבדוק בבדיקת מי שפיר.

כך מבצעים את הבדיקה על הצד הטוב, המקצועי והבטוח ביותר

אז האם בדיקת מי השפיר מסוכנת?

בניגוד למקובל לחשוב, רמת הסיכון בבדיקת מי שפיר נמוכה למדי. הסיכון המרכזי בבדיקה הוא שבעת ניסיון דגימת מי השפיר, העובר יפגע. פגיעה בעובר עלולה לסכן את התפתחותו התקינה, ולכן קיים סיכון קל בבדיקה. אך חשוב להדגיש וחומר כי בעזרת המכשור המתקדם הקיים כיום, הבדיקה כולה נעשית תוך שימוש באולטרסאונד לאורך כל שלבי הדגימה. במילים אחרות, הרופא רואה את מיקום העובר בכל רגע נתון ויכול לדגום את מי השפיר ללא כל פגיעה בו. נכון להיום, עם כלל המכשור הקיים, הסיכון בבדיקת מי השפיר קטן למדי.

 קראו עוד: בדיקת דיקור מי שפיר

ממתי נוצרים מי השפיר?

מי השפיר נוצרים בתחילת ההריון. חשוב לדעת כי מעבר לכלל ההפרשות, המים כוללים גם לא מעט תאי עור הנושרים מהעובר. תאי העור הללו בשילוב כלל ההפרשות מאפשרים לרפואה המתקדמת לדגום את מי השפיר ולהסיק מהם מידע רב אודות העובר. תאי העור בשילוב תאים ממערכת העיכול נושאים את תרכובת הכרומוזומים של העובר, כך שניתן לגלות את ה DNA שלו עוד בהיותו בבטן אימו.

הכירו את הסיבות המרכזיות בגינן נשים רבות נדרשות לעבור בדיקת מי שפיר

 

מה בודקים בבדיקת מי שפיר: חשוב לחזור ולומר כי מרבית הנשים אינן נדרשות לעבור את בדיקת מי השפיר. אז מי כן?

  • נשים שעברו בדיקות מקדימות ונמצאו בעלות סיכון מוגבר לתסמונת דאון

לא מעט נשים עוברות בדיקות מקדימות טרם הניסיון להיכנס להריון. אם הבדיקות הללו תקינות לחלוטין, אין כל סיבה לבדיקת מי שפיר. אך אם מהבדיקות הללו נמצא כי קיים סיכון מוגבר להתמודדות עם תסמונת דאון, חשוב שהאישה תעבור בדיקת מי שפיר במהלך הריונה.

 

  • נשים הסובלות מחלבון עוברי מוגבר בדם – גורם לחשד למום פתוח בתעלה העצבית או בדופן הבטן

במהלך ההריון האישה עוברת לא מעט בדיקות שונות במטרה לוודא שכל שלבי ההריון מתקדמים בקצב הנכון. אם באחת הבדיקות עולה כי האישה סובלת מחלבון עוברי מוגבר בדם, הדבר יכול להצביע על חשד למום פתוח בתעלה העצבית או בדופן הבטן. חשד זה ברוב המקרים גורם לרופאים להמליץ לבצע בדיקת מי שפיר.

 

  • נשים מעל גיל 35

נשים מעל גיל 35 שנכנסות להריון נמצאות ברמת סיכון גבוהה באופן יחסי. לכן, רופאים רבים ממליצים לנשים בהריון מעל גיל 35 לעבור בדיקת מי שפיר. כל מטרת הבדיקה במקרה הזה היא לשלול כל התפתחות לא תקינה בעקבות גיל האישה.

  • שלל בעיות שמעלות את החשד למום בעובר

ישנן עוד לא מעט בעיות בריאותיות שונות, בדיקות שאינו תקינות או חשדות שיכולים לעלות מסיבות רבות. רופא מקצועי ומיומן יודע לבחון את כל שלבי ההריון בצורה מיטבית, כך שכל חשד שיעלה הוא ידע להפנות לבדיקות הנדרשות בכדי לשלול כל בעיה.

קראו עוד: מי שפיר בהריון

מה בודקים בבדיקת מי שפיר: מתי עורכים את בדיקת מי השפיר?

בדיקת מי שפיר נעשית אך ורק לאחר שבוע 16. לאחר שבוע 16 רמת הסיכון בפגיעה בכל שלבי ההריון יורדת משמעותית, כך שניתן לערוך את הבדיקה עם רמת סיכון מינימלית. חשוב להדגיש כי ברוב המקרים הבדיקה נעשית עד השבוע ה 22 בלבד. במקרים חריגים ולאחר המלצות של ייעוץ גנטי, ניתן לערוך את הבדיקה גם בשבועות מאוחרים יותר. אך בשום שלב לא ניתן לבצע את הבדיקה לפני השבוע ה 16. אם נדרשת בדיקה בשבועות מוקדמים יותר, ניתן לעשות סיסי שליה בשבוע 11 בלבד. אז לפני שאתן ממהרות לבדיקת מי שפיר, חשוב לזכור שלא מדובר בבדיקה שגרתית שכל אישה בהריון צריכה לעבור. חשוב להתייעץ עם רופא מקצועי לפני ההחלטה האם לבצע את בדיקת מי שפיר או לא.

ד"ר אמנון ראובן: דיקור מי שפיר
ד"ר אמנון ראובן: דיקור מי שפיר

אמנון ראובן מייסד המרכז לדיקור מי שפיר, מנהל היחידה האם והעובר במרכז. אמנון מגיע עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, מנהל פורומים מקצועיים, כנסים בתחום, השתלמויות ומחקרים רבים.

תוכן עניינים - על מה דיברנו במאמר?
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!