איפה מתבצעת בדיקת מי שפיר? 

בדיקת מי שפיר עושים רק עם המומחים!

איפה מתבצעת בדיקת מי שפיר? בדיקת מי שפיר היא בדיקה אשר חייבת להתבצע רק בבית חולים ציבוריים או בבתי חולים פרטיים, ורק על ידי רופא נשים מומחה. יש נשים אשר בוחרות לבצע את הבדיקה באופן פרטי לחלוטין, אחרות הינן בעלות זכאות מטעם משרד הבריאות ורשאיות לבצע את הבדיקה בבתי החולים הציבוריים או הפרטיים שבהסכם עם משרד הבריאות.

אז מה חשוב לדעת? לאן פונות נשים הזכאיות לבדיקה ולאן פונות אלו שלא? איפה מתבצעת בדיקת מי שפיר?  קבלי את המדריך שיעשה לך סדר.

איפה מתבצעת בדיקת מי שפיר?

את בדיקת מי השפיר לא ניתן לעשות אצל רופא הנשים שלך. מדובר בבדיקה הדורשת גם מיומנות גבוהה, אך גם ציוד מתאים וסביבה סטרילית. לכן, בדיקת מי השפיר מתבצעת בפועל רק בבית חולים, בין אם בתי חולים ציבוריים ובין אם בתי חולים פרטיים. בשום אופן, לא ניתן לבצע את הבדיקה בכל מקום אחר, אלא רק במקום אשר קיבל את האישור לביצוע בדיקות מי שפיר.

זכאיות מימון משרד הבריאות

נשים הרות שחצו את גיל 35, ונשים אשר נמצאות בסיכון גבוה וקיבלו אישור של ייעוץ גנטי, יכולות לבצע את בדיקת מי השפיר בבתי החולים ובמכונים הרפואיים שנמצאים בהסדר עם משרד הבריאות. אלו, פרוסים בכל רחבי הארץ, מצפון ועד דרום, והרשימה כוללת גם בתי חולים ציבוריים וגם בתי חולים פרטיים. זכאיות מימון משרד הבריאות לא ישלמו בעבור הבדיקה במכונים אלו, אך כמו כן, אין להן את היכולת לבחור את הרופא שיבצע את הדיקור.

השתתפות עצמית מטעם קופות החולים

קופות החולים השונות מאפשרות לנשים המעוניינות לבצע בדיקת מי שפיר, אך אינן נכללות בזכאות למימון של משרד הבריאות, לבצע את הבדיקה בעלות של השתתפות עצמית נמוכה בבתי החולים ובמכונים הרפואיים שנמצאים בהסדר. לכל קופת חולים יש רשימה, המתעדכנת מעת לעת, והיא מאפשרת בחירה בהתאם למקום המגורים. במידה ומעוניינת האישה לבצע את הבדיקה אצל רופא או במכון שלא נמצא בהסדר של קופת החולים, היא לא תהייה זכאית להחזר או לסכום השתתפות נמוך. לכן, חשוב מאוד לבדוק את הרשימה ולוודא כי אכן מגיע החזר או עלות נמוכה על בדיקת מי השפיר.

מימון פרטי

נשים המעוניינות לבצע את הבדיקה אצל רופא לפי בחירתן, אשר אינו נכלל ברשימת הרופאים שעובדים בהסדר עם קופת החולים שלהן, יכולות לעשות זאת במימון פרטי ומכיסן. לעיתים, ניתן לקבל החזר על הבדיקה מטעם חברת הביטוח, בהנחה שיש חברת ביטוח אשר האישה חברה בה והיא מאפשרת גם כיסוי של סל הריון.

יש לציין, כי כיום, בשל התחרות הגדולה של קופות החולים, חלקן מאפשרות החזרים גם על מימון פרטי של בדיקת מי שפיר אצל רופאים שלא נמצאים בהסדר – בדרך כלל מדובר בנשים שיש להן כיסוי ביטוחי רחב בקופת החולים, אשר מספק "סל הריון" בשווי כספי מסוים, ממנו האישה יכולה להחליט איך וכיצד היא רוצה לנצל אותו.

כיום, גם נשים הרות אשר אינן זכאיות למימון של משרד הבריאות, יכולות לבצע את בדיקת מי השפיר בעלות שאינה גבוה במיוחד, בין אם בהשתתפות עצמית ובין אם בהחזר מקופת החולים או חברת הביטוח. חשוב לקבל את הרשימה העדכנית של המכונים ושל בתי החולים שבהסכם, ולקבוע תאריך לדיקור מבעוד מועד, על מנת שלא לפספס את טווח השבועות המומלץ לביצוע הבדיקה. ובכל מקרה – יש להקפיד כי הבדיקה תבוצע רק בבתי חולים או מכונים פרטיים שקיבלו אישור לביצוע בדיקת מי שפיר בקרב נשים הרות.

כיצד נדע שאנחנו מתאימים בכלל למעבר של בדיקת מי שפיר?

בשורות הקודמות סביר להניח שקראתם דברים שענו לכם על הסוגייה – איפה עושים בדיקת מי שפיר? ובנוסף, סביר להניח שגיליתם על גופים שונים שיכולים לממן עבורכם את מעבר הבדיקה הזו. כעת, נותר להבין אילו אנשים זקוקים לבדיקת מי שפיר, ולמעשה, עבור מי בדיקת מי השפיר היא בדיקה קריטית וחשובה. אז למעשה, ישנה קבוצה שלמה של אנשים, אם נהיה מדויקים יותר, אזי שמדובר למעשה על קבוצת נשים מסוימת אשר מחזיקה בזכות לבצע את בדיקת מי השפיר ללא כל עלות נוספות מצידן. קבוצת הנשים אשר נכללות תחת הגדרה זו, הן כדלקמן – ראשית, כל אישה אשר נכנסת להריון לאחר גיל 35 במדינת ישראל, היא אישה שזכאית למעבר של בדיקת מי שפיר בחינם. בנוסף, נשים אשר נמצאות בקבוצת סיכון גדולה יותר למעבר של תסמונת דאון, הן נשים שזכאיות לבדיקה זו חינם גם כן. מצבים נוספים שיזכאו אתכן בבדיקת מי שפיר ממומנת, הם כאשר ישנו חשד אשר תפתח להופעה של מום אצל העובר, כתוצאה מעודף חלבון עוברי בדם של האם, בנוסף, כאשר ישנה אינדיקציה של ממצאים שמעידים על הופעה של מחלות גנטיות, וכיוצא בזאת.

באיזה שבוע להריון ניתן לעשות את בדיקת מי השפיר?

מלבד השאלה – איפה עושים בדיקת מי שפיר – עלינו להבין גם באיזה שבוע להריון בדיקת מי השפיר היא הנכונה ביותר עבורנו. בדיקה זו, היא בדיקה אשר מתבצעת לרוב לאחר שבוע מספר שש עשרה להריון, וניתן לבצע אותו בסך הכל עד השבוע העשרים ושתיים. כמובן, שיהיה ניתן לבצע את הבדיקה הזו בשלב מאוחר יותר להריון, רק במקרים שבהם תהינה המלצה של יועץ גנטי לביצוע של בדיקה זו בשלב מאוחר של ההריון.

לסיכום, לבדיקת מי שפיר חשיבות רבה בהחלטה לגבי המשך ההריון. מומלץ לבצע אותה תוך לקיחת בחשבון את הדעות הרפואיות של הרופא המלווה אתכם. ניתן לבצע אותה או באופן פרטי או דרך קופת החולים, כאשר את הבדיקה מבצעים במגוון רחב של מרפאות ברחבי הארץ.

ד"ר אמנון ראובן: דיקור מי שפיר
ד"ר אמנון ראובן: דיקור מי שפיר

אמנון ראובן מייסד המרכז לדיקור מי שפיר, מנהל היחידה האם והעובר במרכז. אמנון מגיע עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, מנהל פורומים מקצועיים, כנסים בתחום, השתלמויות ומחקרים רבים.

תוכן עניינים - על מה דיברנו במאמר?
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!