בדיקת מי שפיר לאחר שבוע 22+6

בדיקת מי שפיר עושים רק עם המומחים!

בדיקת מי שפיר לאחר שבוע 22+6על פי המלצה, בדיקת מי שפיר מבצעים בין השבוע ה 16 לשבוע ה 20 של ההיריון, וניתן גם עד לשבוע 22+6. כאשר מדובר בביצוע בדיקת מי שפיר לאחר שבוע 22+6, יש צורך בהמלצה של אבחון גנטי לבדיקת של בעיה ספציפית אשר התגלתה רק בשלבים מאוחרים יותר. מדוע? מהן הסיבות ומהם הסיכונים בביצוע של בדיקת מי שפיר לאחר מועד זה?

הסכנות בביצוע בדיקת מי שפיר לאחר שבוע 22+6

בדיקת מי שפיר היא בדיקה פולשנית, ועל מנת לשמור על ההיריון ולמזער את הסיכונים הקיימים בבדיקה זו, ממליצים לבצע אותה עד לשבוע מספר 22 בשל מספר סיבות.

  • בשלבים אלו העובר קטן ואין אפשרות לפגוע בו באמצעות המחט המוחדרת מבעד לשלייה.
  • קבלת התוצאות של בדיקת מי השפיר עורכת מספר שבועות, לכן, קבלת התוצאה בשלבים המאוחרים של ההיריון עשויה ליצור בעיה במידה ונתגלה מום המצריך הפסקת הריון.
  • במידה ויש לידה מוקדמת כתוצאה מבדיקת מי השפיר, לאחר השבוע ה 22+6 מדובר בלידה מוקדמת, ולא בהפלה, אשר עלולה ליצור תחלואה ביילוד בגיל כה צעיר.

הצורך בביצוע בדיקת מי שפיר לאחר שבוע 22+6

לעיתים ישנו חשש להתפתחות של מום עוברי בשלבים המאוחרים יותר של ההיריון. כאשר האישה ההרה לא ביצעה בדיקת מי שפיר במועד, ייתכן ותוצע לה האפשרות לבצע בדיקת מי שפיר במועד מאוחר יותר, על מנת לאשש או לשלול את המום. בדיקת מי השפיר במועד זה תוכל לספק תוצאה וודאית לגבי קיומו של מום העשוי לפגוע בחייו של העובר.

לכן, על אף הסיכונים הקיימים בביצוע בדיקת מי שפיר במועד מאוחר משבוע 22, זוהי האופציה היחידה לקבל תשובה חד משמעית. הצורך, בדרך כלל מתגלה בשלב הסקירה השנייה של ההיריון, אז ניתן לבחור את התפתחות העובר ואיבריו. במידה ומתגלה מום העשוי להיות מחשיד עד למידה של בעיה גנטית, יהיה צורך לבצע בדיקת מי שפיר לשלילה או אימות הממצא.

בדיקת מי שפיר בשלבים המאוחרים של ההיריון

במידה ויש צורך לבצע בדיקת מי שפיר לאחר השבוע ה 22+6 של ההיריון, מומלץ לדחות את הבדיקה עד לשבוע ה 32. לאחר השבוע ה 32, במידה ומתפתחת לידה כתוצאה מהבדיקה, הסיכויים של היילוד לשרוד מחוץ לרחם גבוהים יותר, אילולא בוצעה הבדיקה בשבוע ה 22 ואילך של ההיריון.

הטווח המסוכן של ביצוע בדיקת מי שפיר הינו בין השבוע ה 23 לשבוע ה 32. יחד עם זאת, ישנם מיקרים, בהם יש צורך לבצע את הבדיקה, על מנת שניתן יהיה לקבל החלטה מושכלת האם להמשיך את ההיריון, במידה ונתגלה מום או פגם גנטי בעובר.

פרוצדורת בדיקת מי שפיר לאחר שבוע 22+6

במידה ונתקלה ההחלטה לקיים את הבדיקה לאחר השבוע ה 22+6 של ההיריון, יש צורך באישור של יועץ גנטי. הבדיקה עצמה תתבצע בדיוק באותו האופן בו מתבצעת בדיקת מי שפיר. במהלך הבדיקה תוחדר המחט אל שק מי השפיר על מנת לשאוב כמות מספקת ללקיחה למעבדה. לאחר הבדיקה, יש צורך במנוחה של 72 שעות במיטה, על מנת לאפשר למי השפיר להתחדש ולמנוע סכנה של התפתחות לידה מוקדמת.

קבלת ההחלטה על ביצוע בדיקת מי השפיר נתונה בידיה של האישה ההרה. במידה ויש ממצא מחשיד באחת הבדיקות השגרתית של ההיריון, לאחר השבוע ה 23 של ההיריון, מומלץ להיוועץ עם יועץ גנטי ועם מומחה לבדיקות מי שפיר, על מנת לקבל החלטה מושכלת, אשר לוקחת בחשבון את הסכנות והסיכויים בבדיקת מי שפיר במועד זה.

ד"ר אמנון ראובן: דיקור מי שפיר
ד"ר אמנון ראובן: דיקור מי שפיר

אמנון ראובן מייסד המרכז לדיקור מי שפיר, מנהל היחידה האם והעובר במרכז. אמנון מגיע עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, מנהל פורומים מקצועיים, כנסים בתחום, השתלמויות ומחקרים רבים.

תוכן עניינים - על מה דיברנו במאמר?
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!