מגבלות הבדיקה – ומה לא ניתן לאתר באמצעותה?

בדיקת מי שפיר עושים רק עם המומחים!

מגבלות הבדיקה – ומה לא ניתן לאתר באמצעותה?בדיקת מי שפיר נחשבת לבדיקה בטוחה ויעילה, המספקת תוצאה וודאית לגבי מספר הכרומוזומים של העובר, אך היא אינה חפה מאי דיוקיים או מגבלות בדיקת דיקור מי שפיר.

יש נשים אשר כלל אינן יכולות לעבור בדיקת מי שפיר, לעיתים אף לא ניתן לבדוק את הדגימה שנקלחה, ובמקרים אחרים עשויה להתקבל תשובה שגויה. למרות שמדובר במקרים נדירים, חשוב לדעת את כל העובדות על בדיקת מי שפיר.

מה בודקים במי שפיר?

דגימת מי השפיר נלקחת אל המעבדה ובמשך מספר ימים שוהה הדגימה בצלוחיות קטנות בתנאי אינקובטור, עד שמתפתחת מושבה של תאים. כאשר ישנה מושבה, ניתן לנפח את התאים על מנת לגרום להם "להתפוצץ", בנקודה זו בדיוק, ניתן לספור את הכרומוזומים של כל תא ותא. כעת, נבדקים מספר הכרומוזומים בכל תא, על מנת לקבוע האם יש חוסר בכרומוזומים או עודף בכרומוזומים. כל שינוי במספר הכרומוזומים עשוי להעיד על מום או בעיה בריאותית. כמו כן, מודדים במעבדה את כמות החלבון המצויה במי השפיר, כאשר ברמה גבוהה, הדבר מעיד על מומים שונים.

מהן מגבלות בדיקת דיקור מי שפיר?

בדיקת מי שפיר נחשבת לבדיקה איכותית מאוד עם תוצאות חד משמעיות. אך בהחלט יש לה מספר מגבלות, העשויות להתקיים במקרים נדירים. ישנם מקרים בהם יש "פספוס" במעבדה, בדרך כלל הדבר קשור ליכולת של המיקרוסקופ לזהות חוסר או פגם קטן מעוד בכרומוזום מסוים.  אפשרות נוספת היא כאשר הכרומוזומים משתלבים אחד בשני, ולא ניתן להבחין בכמות שונה בתא מסוים, והדבר מתגלה רק לאחר הלידה. יש לציין, כי לעיתים עשויה להיות בעיה בבדיקת מי השפיר, כך שלא ניתן לאבחן את הנוזל, ויש לבצע את הבדיקה בשנית.

מה הבדיקה לא מגלה?

בדיקת מי שפיר נותנות תשובה רק לגבי מספר הכרומוזומים, אך היא אינה מסוגלת לתת מענה לגבי בעיות או מומים גנטיים. את רמת הדיוק לגבי תקינות הכרומוזומים ניתן לבדוק רק באמצעות בדיקת צ'יפ גנטי, שהינו תוספת של בדיקה על בדיקת מי השפיר. בדיקת צ'יפ גנטי מאפשר לעבור על ה הכרומוזומים ברמת דיוק גבוהה יותר, ובכך לזהות גם הפרעות או שלא ניתן לזהות באמצעות בדיקת הקריוטיפ של מי השפיר, שהינה הבדיקה השגרתית המתבצעת. בדיקת מי השפיר גם אינה מסוגלת לתת מענה לגבי הרכב ה DNA  העוברי והמטען הגנטי של העובר.

מי לא יכולה לעבור את הבדיקה?

ישנן נשים אשר לא יוכלו לעבור את בדיקת מי השפיר, בשל סיבות רפואיות. השים אשר סובלות מדימומים במעיים או מחלות מעיים לא רשאיות לבצע דיקור מי שפיר, מאחר וקיים חשש לדקירה של המעי וחדירותו אל חלל הרחם. נשים אשר סובלות מקרישות יתר ונוטלות קלקסן צריכות להפסיק את התרופה כ 24 שעות לפני הבדיקה. במידה ונוטלים אספירין על בסיס קבוע, יש להפסיק לקחת כחמישה ימים לפני ביצוע הבדיקה.

בדיקת מי שפיר נחשבת לאחת הבדיקות הבטוחות והאיכותיות ביותר באשר לגילוי מומים בעובר. יחד עם זאת, חשוב לזכור, כי ישנן מגבלות ובעיות גם בבדיקה זו. לכן, חשוב מאוד לקבל את כל המידע טרם ביצוע בדיקת מי שפיר, ולהחליט האם יש צורך בביצוע הבדיקה, והאם כדאי להוסיף לבדיקה גם את הצ'יפ הגנטי. כיום, נשים רבות בוחרות לבצע גם את בדיקת הצ'יפ הגנטי על מי השפיר, על מנת לקבל תוצאות גבוהות ומדויקות יותר. ולמרות כל האמור, יש לזכור, כי במקרים רבים, בדיקת מי השפיר הינה בדיקה חשובה, בעיקר אם ישנה התוויה רפואית לביצוע הדיקור.

ד"ר אמנון ראובן: דיקור מי שפיר
ד"ר אמנון ראובן: דיקור מי שפיר

אמנון ראובן מייסד המרכז לדיקור מי שפיר, מנהל היחידה האם והעובר במרכז. אמנון מגיע עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, מנהל פורומים מקצועיים, כנסים בתחום, השתלמויות ומחקרים רבים.

תוכן עניינים - על מה דיברנו במאמר?
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!