איך מתבצעת בדיקת מי שפיר?

בדיקת מי שפיר עושים רק עם המומחים!

איך מתבצעת בדיקת מי שפיר?כיצד מתבצעת בדיקת מי שפיר? במה כרוכה הפרוצדורה? מה בדיוק מרגישים? האם זה כואב? לפניך, כל המידע החשוב אודות תהליך דיקור מי השפיר.

לפני הבדיקה

כאשר מגיעים לבצע בדיקת מי שפיר, השלב הראשון, עוד לפני שנכנסים אל חדר הבדיקה, עוברים תהליך פרוצדורלי קצר של מילוי שאלון ופרטים אישיים, וכן חתימה על טופס הסכמה לביצוע הבדיקה, תוך הכרה בהשלכות ובסיכונים העשויים להיגרם כתוצאה מבדיקה פולשנית זו. לאחר מכן, מזמן הרופא את האם לשיחה קצרה, בה הוא מסביר היטב את כל השלבים של הבדיקה.

איך מתבצעת בדיקת מי שפיר?

דיקור מי השפיר מתבצע על פי שלבים, על מנת לשמור על בריאות האם והעובר בצורה הבטוחה ביותר. לאחר שמסיימים את הפרוצדורה המנהלית, עוברים אל הבדיקה עצמה.

בדיקת אולטרסאונד

דיקור מי שפיר מתבצע תוך ניטור העובר באמצעות אולטרסאונד. בשלב הראשון, יבחן הרופא את העובר, את גודלו ואת מצבו. לאחר מכן, יבדוק הרופא את מיקומו של העובר ביחס אל שק מי השפיר,  על מנת לאתר את המיקום המדויק ממנו הוא מעוניין לדגום את מי השפיר.

חיטוי הבטן

השלב הבא, יהיה חיטוי של כל אזור הבטן, על מנת למזער את הסיכונים להיווצרות של זיהום. כאשר מדברים על סיכוני הפלה כתוצאה מבדיקת מי שפיר, לרוב מייחסים את הסיבה לכך כתוצאה מזיהום. לכן, פעולת החיטוי הינה חשובה ביותר על מנת לשמור על האזור בצורה הסטרילית ביותר. החיטוי נעשה באמצעות אלכוהול, אשר נחשב לאמצעי החיטוי הבטוח והטוב ביותר.

מהלך הדיקור

כעת, מגיע השלב המרכזי של פעולת בדיקת מי שפיר, והוא הדיקור עצמו, הנעשה באמצעות מחט דקה. בזמן הפעולה, הרופא מסתכל כל הזמן על האולטרסאונד, על מנת לוודא את מיקום הדקירה. בעזרת המחט שואבים את כמות מי השפיר הרצויה לבדיקה, בדרך כלל כ 20 סמ"ק. במידה ומעוניינים בבדיקות נוספות על מי השפיר, כמו בדיקת FISH  או צ'יפ גנטי, ישאבו כ 20 סמ"ק נוספים. פרוצדורת הדיקור עצמה עורכת כמספר שניות.

התחושות במהלך הבדיקה

בדיקת מי שפיר היא בדיקה אשר גורמת לנשים רבות לחוש לחץ, בדרך כלל בגלל חשש מתוצאות הבדיקה. אך הבדיקה עצמה אינה כואבת, מרבית הנשים מדמות את תחושת הבדיקה לתחושה של בדיקת דם רגילה. ייתכן והתחושה דומה יותר ללחץ שנוצר על חלל הבטן, אך לא מדובר בכאב, כך שבדיקת מי שפיר אינה כואבת, אלא אולי מלווה באי נוחות זמנית, אשר חולפת תוך דקות ספורות.

איך מתבצעת בדיקת מי שפיר – האם בדיקת מי השפיר הינה בדיקה כואבת?

ככלל, כאב הוא דבר אשר נבדל בין אדם לאדם, ובין מטופל למטופל בבית החולים. אולם, כאשר מסתכלים על רמת הכאב והסבל שמרב האנשים חווים במעבר של בדיקת מי שפיר – אזי שמדובר על רמת כאב וסבל שמשתווים לרמת הכאב המורגשת בעת לקיחת בדיקת דם. גם כאשר מדובר על בדיקת מי שפיר, המטופלת שעברה את הבדיקה עשויה להרגיש כאבים קלים שנמשכים לפרק זמן קצר לאחר ביצוע הבדיקה. במקרים מסוימים, התחושה המורגשת לאחר ביצוע בדיקת מי השפיר, היא תחושה אשר תופיע יחד עם התכווצויות קטנות אשר מורגשות בגופה של המטופלת כיממה לאחר מעבר הבדיקה. אולם, לרוב כדור קל להקלת כאבים, לדוגמת אקמול עשוי לפתור את הכאב או אי הנוחות שמורגשים.

איך מתבצעת בדיקת מי שפיר – האם קיים סיכון כלשהו במעבר של בדיקת מי השפיר?

ישנו סיכון נמוך מאוד הקיים לאיבוד של ההריון, כלומר, מעבר של הפלה, בעקבות מעבר בדיקת מי השפיר. אולם, מדובר על אחוז נמוך מאוד מבדיקות מי השפיר אשר מגיעות למצבים אלה, ולמעשה, מדובר על כרבע אחוז בלבד של סיכוי שתתבצע הפלה בעקבות בדיקה מי השפיר, כלומר, מקרה אחד לכל ארבע מאות מקרים. הסיבות שעשויות להוביל למעבר של הפלה לאחר מעבר בדיקת מי השפיר, הן לרוב הפלות אשר מתרחשות בשל זיהום ברחם עצמו, או ירידת מים.

איך מתבצע בדיקת מי שפיר – הסימנים הבאים צריכים להעלות לכם נורת הזהרה 

סימנים אלה יעלו אצלכם נורת אזהרה לאחר ביצוע בדיקת מי שפיר – חום כבד, ירידת מים, כאבי בטן עזים, או דימום משמעותי מאוד בנרתיק. במידה שאחד מהסממנים האלה מופיעים, עזבו הכל וגשו לייעוץ רפואי מיידי.

לסיכום, קיימת חשיבות רבה בבדיקת מי שפיר. כדאי כמובן לבצע את הבדיקה לאחר התייעצות גנטית והתייעצות עם הגניקולוג או הגניקולוגית המלווים אתכם. לתוצאות הבדיקה חשיבות רבה. ניתן לבצע את הבדיקה דרך הביטוח של קופת החולים בהתאם לכיסוי שיש לכם או דרך הביטוח הפרטי שלכם.

סיום הבדיקה

עם סיום הבדיקה, ניתן לשהות על מיטת הבדיקה כמספר דקות, על מנת להתאושש. בדרך כלל, מתבקשת האישה לשהות בחדר ההמתנה כשעה נוספת, בטרם היא משוחררת לביתה, על מנת לבדוק כי הכל תקין. במידה והאישה חשה בטוב, היא יכולה לשוב אל ביתה, ולשמור על מנוחה כ 48 שעות.

לאחר הבדיקה

48 השעות שלאחר בדיקת מי שפיר הן שעות קריטיות, במהלכן חשוב מאוד לשמור על מנוחה מלאה ולהימנע מפעילות מאמצת. בזמן הזה, מאפשרים למי השפיר להתחדש, אך בעיקר, שומרים על האם מפני פגיעות בטן אפשרויות העשויות לסכן את ההיריון בזמן הקריטי הזה. יחד עם זאת, לא חייבים להיות מרותקים למיטה, אך מומלץ לשהות בבית ולא לעסוק בכל פעילות.

מרבית הנשים מנצלות את הזמן הזה להתפנק ולנוח, לפני שחוזרים אל השגירה וממשיכים את המסע הארוך של חודשי ההיריון המתקדמים. בכל מקרה במהלך ה 48 שעות שלאחר הבדיקה של כאבים חזקים הדומים לצירים, ירידת מים או דימום יש לפנות לחדר המיון.

במהלך ההיריון, האישה צריכה לעבור מספר בדיקות שונות. הבדיקות מתבצעות בהתאם לשלבי ההיריון ולשלב התפתחות העובר. בין הבדיקות הללו יהיו בדיקות דם, שקיפות עורפית, סקירת מערכות ואף בדיקת דיקור מי שפיר. בדיקת דיקור מי שפיר מספקת תוצאות וודאיות וחד משמעיות בנוגע לטווח הסיכונים בהם מצוי העובר מבחינה רפואית ובריאותית. על בדיקת דיקור מי שפיר נרחיב במאמר הבא.

מהי בדיקת דיקור מי שפיר?

בדיקת דיקור מי שפיר היא בדיקה המתבצעת במהלך ההיריון. הבדיקה מיועדת לכל הנשים בלי קשר לגיל והיא מיועדת לאבחון העובר והתקדמות ההיריון. הבדיקה מתבצעת על ידי דיקור של שק ההיריון ושאיבת כמו קטנה של מי שפיר. את מי השפיר שנשאבו שולחים למעבדה גנטית לצורך ניתוח. לאחר הניתוח יתקבלו תוצאות שיעידו על קיומן או העדרן של תסמונות או מחלות בעובר. בדיקת דיקור מי שפיר היא בדיקה אמינה שתוצאותיה נחשבות לוודאיות ומהוות אבחנה סופית מוסמכת.

מה בודקים בבדיקת דיקור מי שפיר?

בדיקת דיקור מי שפיר מיועדת לבדוק את מצבו של העובר ושל ההיריון. על ידי שאיבת מי השפיר ניתן לבחון את החומר הגנטי של העובר ולהגיע למסקנות בנוגע לתסמונות או מחלות שיש לעובר.
בדיקת דיקור מי שפיר מאפשרת לגלות מגוון דברים שלא ניתן לבדוק בבדיקות אחרות. הסיבה לכך היא שבדיקת דיקור מי שפיר היא בדיקה בה מבצעים ניתוח גנטי מולקולרי לכל הDNA העוברי.
בבדיקת דיקור מי שפיר בודקים את הכרומוזומים של העובר בשיטה מולקולארית וניתן לאבחן עודף או חוסר של מקטעים כרומוזומליים, כמו לדוגמא תסמונת דאון (תוספת של כרומוזום 21).
כמו כן, כאשר יש סיכון מוגבר למחלה מסוימת, ניתן לבדוק את תאי העובר ולבחון האם העובר חולה במחלה זו. בדרך כלל הבדיקות שיתבצעו יהיו בדיקות שרלוונטיות למצב ולסיכון למחלה מסוימת.

למי יש לבצע בדיקת דיקור מי שפיר?

בדיקת דיקור מי שפיר היא בדיקה שמומלץ לבצע לכל אישה בכל גיל. הבדיקה מתאימה לכל אישה בהריון. עם זאת, בעבר, המליצו לבצע את הבדיקה רק לנשים מעל גיל 34 או בסיכון מסוים מאחר שהסיכונים לבעיות בהריון עולים עם הגיל.
לכן, הבדיקה תהיה מומלצת לנשים מעל גיל 34, לנשים עם סיכון מוגבר ללידת תינוק עם תסמונת דאון לפי תוצאות של בדיקת הסינון, במקרים בהם מתגלים ממצאים בלתי תקינים באולטרסאונד או במקרים בהם יש סיכון יתר למחלה תורשתית.

מתי מקבלים מימון לבדיקת דיקור מי שפיר?

ישנם מקרים בהם משרד הבריאות יממן את הבדיקה. הזכאות למימון בדיקת דיקור מי שפיר תינתן במצבים הבאים בלבד-

  • אישה מעל גיל 34- אישה שנכנסה להריון בגיל 34 ומעלה, תקבל מימון לבדיקת דיקור מי שפיר על ידי משרד הבריאות. המימון יהיה מלא ויכלול את כל התהליך.
  • אישה שנכנסה להריון מתרומת ביצית או הקפאת עוברים- במקרה של הקפאת עוברים, חישוב הגיל הכרונולוגי יתבצע לפי מועד ההפריה ובמקרה של תרומת ביצים לפי גילה של התורמת.
  • תוצאות של בדיקות סינון מראות סיכון- במידה שהתוצאות של בדיקות הסינון בשליש הראשון או השני מראות סיכון מוגבר והיועץ הגנטי ממליץ על ביצוע בדיקת דיקור מי שפיר, הקופה של האישה תממן את הבדיקה.
  • סיבה רפואית כלשהי- במידה שקיימת סיבה רפואית לביצוע הבדיקה או שהיועץ הגנטי המליץ על ביצוע הבדיקה, בכפוף לאישור מהמחלה לגנטיקה, הבדיקה תמומן.

מתי מתבצעת בדיקת דיקור מי שפיר?

בדיקת דיקור מי שפיר היא בדיקה שמתבצעת לאחר שבוע 16 ועד שבוע 22+6 בלבד. הסיבה לכך היא שמדובר בבדיקה פולשנית שכוללת סיכונים שונים. לכן, על מנת למזער את הסיכונים בבדיקה מומלץ לבצע אותה בין שבועות אלה.
קודם כל בין שבוע 16 לשבוע 22+6 העובר עדיין קטן ואין חשש שהמחט המוחדרת מבעד לשלייה תפגע בו. כמו כן, יש לקחת בחשבון שלוקח מספר שבועות לקבל תוצאות לבדיקה. לכן, במידה שהבדיקה תתבצע מאוחר מדי, התוצאות יתקבלו בשלבים מאוחרים של ההיריון ועלולה להיות בעיה במידה ויהיה צורך להפסיק את ההיריון. בנוסף, בדיקת דיקור מי שפיר עלולה לגרום ללידה מוקדמת. במידה שהבדיקה תתבצע לאחר שבוע 22+6, יהיה מדובר בלידה מוקדמת ולא בהפלה ועלולות להיווצר מחלות שונות ליילוד בגיל צעיר כל כך.

מה הסיכונים בבדיקת דיקור מי שפיר?

כפי שציינו, בדיקת דיקור מי שפיר היא בדיקה פולשנית שכוללת סיכונים שונים. ריכזנו לכם את הסיכונים השונים הכלולים בבדיקה-

  • הפלה – בדיקת דיקור מי שפיר מעלה את הסיכון להפלה. הסיכון להפלה אחרי בדיקה זו עומד על 0.1%, כלומר אחת מתוך אלף נשים. ישנם מקרים בהם הסיכון עולה בעקבות גורמים כמו היסטוריה רפואית ועוד. עם זאת, ברוב המקרים הסיכון הוא מזערי שכן הבדיקה מתבצעת תחת אולטרסאונד ובמידה שהמחט מתקרבת לעובר ניתן להזיז אותה.
  • ירידת מים – קיים סיכון לירידת מים לאחר בדיקת דיקור מי שפיר. הסיכון לירידת מים קטן מ1% ובדרך כלל החור בקרומים נסגר בספונטניות.
  • זיהום תוך רחמי – לאחר בדיקת דיקור מי שפיר קיים סיכון לזיהום תוך רחמי. הסיכון קטן מ-0.1%.
  • סיבוכים אצל האם – לאחר בדיקת דיקור מי שפיר קיים סיכון לסיבוכים אצל האם ביניהם זיהום ואף מוות. מדובר בסיכונים נמוכים במיוחד מאחר שהבדיקה מתבצעת בתנאים סטריליים במיוחד הכוללים ציוד סטרילי, כפפות סטריליות ואף ביגוד סטרילי של הרופא. יכול להיות מצב בו המחט תנקר את המעי ואז יהיה זיהום צואתי שיחדור למי השפיר אך מדובר בסיכון מזערי במיוחד שכמעט לא קרה מעולם.

תוצאות בדיקת דיקור מי שפיר

את תוצאות הבדיקה מקבלים בדרך כלל כשבועיים עד שלושה שבועות לאחר ביצועה. התוצאות ניתנות גם טלפונית וגם בדואר. התוצאות של בדיקת דיקור מי שפיר כוללות את מין העובר ואת מספר הכרומוזומים שלו. במידה שיש סטייה במספר הכרומוזומים הדבר מעיד על מום.

ד"ר אמנון ראובן: דיקור מי שפיר
ד"ר אמנון ראובן: דיקור מי שפיר

אמנון ראובן מייסד המרכז לדיקור מי שפיר, מנהל היחידה האם והעובר במרכז. אמנון מגיע עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, מנהל פורומים מקצועיים, כנסים בתחום, השתלמויות ומחקרים רבים.

תוכן עניינים - על מה דיברנו במאמר?
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!