סקירת מערכות מאוחרת

בדיקת מי שפיר עושים רק עם המומחים!

סקירת מערכות מאוחרתבין השבוע ה 19 לשבוע ה 24 של ההיריון מתבצעת בדיקת סקירת מערכות מאוחרת. זוהי בדיקת אולטרסאונד הממשיכה את סקירת המערכות המוקדמת, והיא מאפשרת מבט נוסף על מערכות גופו של העובר, אשר הן כעת מפותחות ובשלות יותר. מדוע חשוב לבצע סקירת מערכות מאוחרת? מה ניתן לראות ועד כמה חשובה הבדיקה?

התוויית בדיקת סקירת מערכות מאוחרת

סקירת מערכות מאוחרת הינה בדיקת אולטרסאונד המתבצעת בגישה ביטנת ואשר מטרתה היא לבדוק את התפתחות העובר ולאתר או לשלוש מומים. נשים אשר ביצעו סקירת מערכות מוקדמת צריכות לבצע את הבדיקה בין השבוע ה 22 עד לשבוע ה 24 של ההיריון. נשים אשר לא ביצעו בדיקת מערכות מוקדמת צריכות לבצע את הבדיקה בין השבוע ה 19 ועד לשבוע ה 22 של ההיריון.

מטרתה של סקירת מערכות מאוחרת

בדיקה זו נועדה לראות כיצד מתפתח העובר ברחם וכיצד התפתחו איבריו. במידה ובוצעה סקירת מערכות ראשונה ולא אותרו מומים או חשדות, הרי שמדובר בבדיקת מעקב בלבד. במידה ובסקירה הראשונה נתגלה חשד לבעיה התפתחותית, בדיקה זו תוכל לספק תשובה טובה יותר, מאחר והאיברים במצב בשל יותר.

כמו כן, ישנן מערכות עובריות שניתן לראות רק מהשבוע ה 19 של ההיריון, כמו בית החזה, הכליות והמוח, ועל כן, חשוב מאוד לאבחן ולבדוק את איברים אלו. נשים שלא עברו סקירת מערכות מוקדמת, צריכות לגשת כעת לבדיקה זו לצורך אבחון של כלל איברי העובר.

ממצאי הסקירה

המטרה של בדיקת אולטרסאונד זו הינה לעקוב אחר התפתחות העובר ולשלול מומים מולדים או סממנים רכים באנטומיה של העובר. ממצא כזה או אחר בסקירת מערכות מאוחרת עשוי להעיד על הימצאותו של מומים או סממן בעובר, המצריך בירור מעמיק יותר, כמו בדיקת מי שפיר.

מומים מולדים – מומים מולדים הינם מומים אשר יצריכו טיפול לאחר הלידה. המומים עשויים להיות בעלי השפעה על הרך הנולד מבחינת תוחלת החיים ואיכות החיים. במידה ונתגלה במום במהלך סקירת המערכות יש צורך להתייעצות עם מומחה על מנת לאמוד את האפשרויות העומדות, בין אם לצורך מעקב וטיפול לאחר הלידה ובין אם בהפסקת ההיריון.

סממנים רכים – סמן רך בסקירת מערכות מאוחרת מתייחס באשר לגילוי שנעשה במהלך הבדיקה, אשר עשוי לרמז על בעיה כרומוזומלית. חשוב לציין כי בשלב הזה מדובר רק בחשד, ועל כן, יש צורך בברור מעמיק יותר, בין אם באמצעות בדיקת אולטרסאונד ובין אם באמצעות בדיקת מי שפיר. בדרך כלל, נורת האזהרה נדלקת רק כאשר מתגלים שני סממנים רכים ומעלה. סממן רך כשלעצמו אינו בעל משמעות בדרך כלל, ולמעשה, מרבית מן העוברים בהם נתגלה סממן רך יולדו בריאים לחלוטין.

חשיבות סקירת מערכות מאוחרת

סקירת מערכות מאוחרת מאפשרת לנו לקבל תמונה רחבה יותר באשר להתפתחותו ובריאותו של העובר, אשר בשלב זה איבריו בשלים יותר וניתן לסקור אותם בצורה מדויקת. במידה ונתגלו סימנים רכים ומחשידים או מומים מולדים, יש צורך בבדיקה מעמיקה יותר, בדרך כלל, באמצעות בדיקת מי שפיר.

לכן, ישנה חשיבות רבה מאוד לביצוע סקירת מערכות מאוחרת בטווח שבין השבוע ה 19 ועד לשבוע ה 24 להריון, בעיקר אם לא בוצעה סקירת מערכות מוקדמת. חשוב לציין, כי מדובר בבדיקת אולטרסאונד אשר אינה יכולה להיות מהימנה במאת האחוזים, ובהחלט ישנה השפעה וחשיבות גם למיומנות של הרופא אשר מבצע את הסקירה. בכל מקרה בו מתגלה חשד, מומלץ יהיה לבצע בדיקת מי שפיר על מנת לשלול או לאשר מומים.

ד"ר אמנון ראובן: דיקור מי שפיר
ד"ר אמנון ראובן: דיקור מי שפיר

אמנון ראובן מייסד המרכז לדיקור מי שפיר, מנהל היחידה האם והעובר במרכז. אמנון מגיע עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, מנהל פורומים מקצועיים, כנסים בתחום, השתלמויות ומחקרים רבים.

תוכן עניינים - על מה דיברנו במאמר?
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!