מי שפיר לעשות או לא?

בדיקת מי שפיר עושים רק עם המומחים!

בדיקת מי שפיר היא בדיקה המתבצעת במהלך ההיריון. הבדיקה מיועדת לכל הנשים בלי קשר לגיל והיא מיועדת לאבחון העובר והתקדמות ההיריון. הבדיקה מתבצעת על ידי דיקור של שק ההיריון ושאיבת כמו קטנה של מי שפיר. את מי השפיר שנשאבו שולחים למעבדה גנטית לצורך ניתוח. לאחר הניתוח יתקבלו תוצאות שיעידו על קיומן או העדרן של תסמונות או מחלות בעובר. בדיקת מי שפיר היא בדיקה אמינה שתוצאותיה נחשבות לוודאיות ומהוות אבחנה סופית מוסמכת. האם כדאי לבצע את הבדיקה או לא? המאמר הבא הוא בשבילכם.

מי שפיר לעשות או לא- מה בודקים?

בדיקת מי שפיר מיועדת לבדוק את מצבו של העובר ושל ההיריון. על ידי שאיבת מי השפיר ניתן לבחון את החומר הגנטי של העובר ולהגיע למסקנות בנוגע לתסמונות או מחלות שיש לעובר.
בדיקת מי שפיר מאפשרת לגלות מגוון דברים שלא ניתן לבדוק בבדיקות אחרות. הסיבה לכך היא שבדיקת מי שפיר היא בדיקה בה מבצעים ניתוח גנטי מולקולרי לכל הDNA העוברי.
בבדיקת מי שפיר בודקים את הכרומוזומים של העובר בשיטה מולקולארית וניתן לאבחן עודף או חוסר של מקטעים כרומוזומליים, כמו לדוגמא תסמונת דאון (תוספת של כרומוזום 21).
כמו כן, כאשר יש סיכון מוגבר למחלה מסוימת, ניתן לבדוק את תאי העובר ולבחון האם העובר חולה במחלה זו. בדרך כלל הבדיקות שיתבצעו יהיו בדיקות שרלוונטיות למצב ולסיכון למחלה מסוימת.

מי שפיר לעשות או לא- מתי מבצעים את הבדיקה?

בדיקת מי שפיר היא בדיקה שמתבצעת לאחר שבוע 16 ועד שבוע 22+6 בלבד. הסיבה לכך היא שמדובר בבדיקה פולשנית שכוללת סיכונים שונים. לכן, על מנת למזער את הסיכונים בבדיקה מומלץ לבצע אותה בין שבועות אלה.
קודם כל בין שבוע 16 לשבוע 22+6 העובר עדיין קטן ואין חשש שהמחט המוחדרת מבעד לשלייה תפגע בו. כמו כן, יש לקחת בחשבון שלוקח מספר שבועות לקבל תוצאות לבדיקה. לכן, במידה שהבדיקה תתבצע מאוחר מדי, התוצאות יתקבלו בשלבים מאוחרים של ההיריון ועלולה להיות בעיה במידה ויהיה צורך להפסיק את ההיריון. בנוסף, בדיקת מי שפיר עלולה לגרום ללידה מוקדמת. במידה שהבדיקה תתבצע לאחר שבוע 22+6, יהיה מדובר בלידה מוקדמת ולא בהפלה ועלולות להיווצר מחלות שונות ליילוד בגיל צעיר כל כך.

מי שפיר לעשות או לא- מה הסיכונים?

כפי שציינו, בדיקת מי שפיר היא בדיקה פולשנית שכוללת סיכונים שונים. ריכזנו לכם את הסיכונים השונים הכלולים בבדיקה-

  • הפלה– בדיקת מי שפיר מעלה את הסיכון להפלה. הסיכון להפלה אחרי בדיקה זו עומד על 0.1%, כלומר אחת מתוך אלף נשים. ישנם מקרים בהם הסיכון עולה בעקבות גורמים כמו היסטוריה רפואית ועוד. עם זאת, ברוב המקרים הסיכון הוא מזערי שכן הבדיקה מתבצעת תחת אולטרסאונד ובמידה שהמחט מתקרבת לעובר ניתן להזיז אותה.
  • ירידת מים– קיים סיכון לירידת מים לאחר בדיקת מי שפיר. הסיכון לירידת מים קטן מ1% ובדרך כלל החור בקרומים נסגר בספונטניות.
  • זיהום תוך רחמי– לאחר בדיקת מי שפיר קיים סיכון לזיהום תוך רחמי. הסיכון קטן מ-0.1%.
  • סיבוכים אצל האם– לאחר בדיקת מי שפיר קיים סיכון לסיבוכים אצל האם ביניהם זיהום ואף מוות. מדובר בסיכונים נמוכים במיוחד מאחר שהבדיקה מתבצעת בתנאים סטריליים במיוחד הכוללים ציוד סטרילי, כפפות סטריליות ואף ביגוד סטרילי של הרופא. יכול להיות מצב בו המחט תנקר את המעי ואז יהיה זיהום צואתי שיחדור למי השפיר אך מדובר בסיכון מזערי במיוחד שכמעט לא קרה מעולם.

מי שפיר לעשות או לא- יתרונות

לבדיקת מי שפיר יש מספר יתרונות-

האם לעשות בדיקת מי שפיר

  • בדיקת מי שפיר היא בדיקה פשוטה יחסית שלא כרוכה כמעט כלל בכאבים.
  • לבדיקת מי שפיר יש הערכה נמוכה לסיכונים. למעשה הנתונים מראים על סיכון של 0.1% להפלה, כלומר אחת מאלף נשים. גם הסיכונים האחרים נחשבים בסיכוי נמוך מאוד מבחינה סטטיסטית.
  • בדיקת מי שפיר היא בדיקה אבחנתית שמאפשרת לקבל תוצאות חד משמעיות וודאיות בנוגע למצב העובר.
    ישנם מקרים, בהם העובר נמצא בסיכון מסוים כמו לדוגמא לחלות במחלה גנטית, אישה עם סיכון גבוה יותר לעובר עם תסמונת דאון ועוד. במקרים אלה, במידה ותהיה המלצה לביצוע בדיקת מי שפיר, הבדיקה תמומן על ידי קופת החולים ולא על ידי האישה.
  • ניתן להרחיב את הבדיקה לצ'יפ גנטי. בזכות כך ניתן לקבל מידע נרחב יותר בנוגע לבדיקה.

מי שפיר לעשות או לא- חסרונות

מלבד ליתרונות לבדיקת מי שפיר יש גם חסרונות-

  • בדיקת מי שפיר מצריכה מנוחה של 24 שעות. במקרים מסוימים האישה תידרש לנוח אף 72 שעות במיטה.
  • בדיקת מי שפיר היא בדיקה שמתאפשרת לביצוע רק משבוע 16 ועד שבוע 22. בשבועות מוקדמים ולאחר שבוע 23 קיים סיכון מוגבר לביצוע הבדיקה.
  • למרות שהסיכונים בבדיקה הם יחסית מזעריים, הם עדיין קיימים ועלולים לגרום לבעיות שונות לרבות הפלה וזיהומים חמורים.
  • במידה והאישה לא עומדת בקריטריונים מסוימים ואין המלצה לביצוע בדיקת מי שפיר, היא תאלץ לממן את הבדיקה בעצמה. המימון הוא פרטי ויקר.
  • יכולים להיות מקרים בהם מתגלים נתונים שלא ניתן לדעת את משמעותם באופן מדויק והם עלולים לגרום ללחץ עבור האישה ההרה.

אז לסיכום, בדיקת מי שפיר- לעשות או לא?

קשה לענות על השאלה הזו באופן חד משמעי שכן תלויה במצב האישה, בהמלצת הרופא ובנטיית הלב. יש נשים שחוששות יותר מאיבוד ההיריון מאשר מהסיכוי ללדת תינוק עם תסמונות מסוימות כמו תסמונת דאון ולכן יעדיפו לוותר על הבדיקה. לעומת זאת נשים אחרות יעדיפו לקחת את הסיכון על מנת לדעת אם הכל תקין עם העובר ולכן יחליטו לבצע את הבדיקה. לכן, ההמלצה היא להיוועץ עם יועץ גנטי ומומחה לבדיקות מי שפיר על מנת לקבל החלטה מושכלת שלוקחת בחשבון את הסיכונים בביצוע בדיקת מי השפיר והסיכונים באי ביצוע הבדיקה.

 

ד"ר אמנון ראובן: דיקור מי שפיר
ד"ר אמנון ראובן: דיקור מי שפיר

אמנון ראובן מייסד המרכז לדיקור מי שפיר, מנהל היחידה האם והעובר במרכז. אמנון מגיע עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, מנהל פורומים מקצועיים, כנסים בתחום, השתלמויות ומחקרים רבים.

תוכן עניינים - על מה דיברנו במאמר?
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!