מי צריכה לעבור בדיקת מי שפיר?

בדיקת מי שפיר עושים רק עם המומחים!

מי צריכה לעבור בדיקת מי שפיר?עד לפני מספר שנים כל אישה הרה שחצתה את גיל 35 נדרשה לבצע בדיקת מי שפיר. אך כיום, ובעיקר בשל העובדה כי הבדיקות המקדימות לבדיקת מי השפיר הינן בעלות איכות גבוהה לאיתור מומים, לא כל אישה מחויבת בבדיקת מי שפיר, שהינה בדיקה פולשנית. אז מי צריכה לעבור בדיקת מי שפיר? ומתי מומלץ לבצע בדיקת מי שפיר?

היסטוריה הריונית

במידה ובהריונות הקודמים של האישה אותרו מומים כרומוזומליים, מומלץ לבצע בדיקת מי שפיר, על מנת לאתר או לשלול קיומם של מומים גם בהריון הנוכחי. בדרך כלל, מומים כרומוזומליים הינם תולדה גנטית, ועל כן, הסיכוי שקיים מום גם בהריון הנוכחי גבוה יותר. בדיקת מי שפיר תוכל לספק תשובה חד משמעית.

סיכון גבוה לתסמונת דם

בשליש הראשון של ההריון עוברות נשים שתי בדיקות חשובות, האחת הינה בדיקת שקיפות עורפית והשנייה הינה חלבון עוברי. השילוב בין שתי הבדיקות הללו מספק תוצאת סקר, ממנה ניתן להסיק את הסבירות לתסמונת דאון בעובר. לנשים אשר קיבלו בתבחין המשולב של שתי הבדיקות הללו תוצאה גבוה יותר מ 1:380, מומלץ לבצע בדיקת מי שפיר.

נגיף CMV

כאשר ישנו חשש להידבקות של האם במחלת CMV  מומלץ לבצע בדיקת מי שפיר. נגיף CMV  הינו נגיף אשר מסכן משמעותית את בריאותו של העובר, מאחר והוא גורם למומים עצביים ואנטומיים, כדוגמת חירשות, עיוורון ואף פיגור שכלי. במידה והאם בעלת נגיף CMV  הסיכוי להידבקות העובר בנגיף עומד על 40%, בדיקת מי שפיר תוכל לאשר או לשלול באופן וודאי האם עובר נדבק בנגיף.

סימנים בבדיקת אולטרסאונד

בדיקות האולטרסאונד המבוצעות בשליש הראשון של ההיריון, ביניהן, בדיקת שקיפות עורפית וסקירת מערכות ראשונה, מספקות מדד בהיר לגבי התפתחותו ובריאותו של העובר. במידה ובבדיקות האולטרסאונד נתגלו שני סממנים או יותר, כמו: מוקד אקוגני בלב, מוקד אקוגני במעיים, ציסטה צווארית, ציסטה בראש, אגן כליה מורחב, שני כלי דם טבוריים – מומלץ לבצע בדיקת מי שפיר. חשוב להדגיש, כי הבדיקה מומלצת רק בעבור נשים להן שני סממנים ויותר.

תרופות

ישנן תרופות העשויות להעלות את הסיכון של העובר ללקות במומים. מדובר בדרך כלל בתרופות כימותרפיות, או תרופות אשר גורמות לשינויים כרומוזומליים אצל עוברים. את המידע על סוג התרופות והשפעתן ניתן לקבל אצל הרופא המטפל, וכן במרכזים הטרטולוגים.

גיל האם

עד לפני עשור, כל אישה שחצתה את גיל 35 הופנתה לבצע בדיקת מי שפיר. ככל שעולה גיל האם, כל הסיכויים להימצאות של מומים אצל העובר עולים. יחד עם זאת, הבדיקה המשולבת של שקיפות עורפית וחלבון עוברי, מספקת תוצאה, אשר מחושבת ביחד עם הגיל של האם. כך, שכל תוצאה שהיא גבוה יותר מ 1:380 מצביעה על כך שמומלץ לבצע בדיקת מי שפיר.

חשוב לציין כי בדיקת מי שפיר הינה בדיקה פולשנית, והיא בעלת סיכונים שונים. יחד עם זאת, כאשר מעוניינים לקבל תוצאה וודאית לגבי בריאותו של העובר, זוהי הבדיקה המדויקת ביותר הקיימת היום, וניתן לשלב אותה עם בדיקת צ'יפ גנטי, המספקת תוצאה מורחבת לגבי כלל המבנה הכרומוזומלי והגנטי של העובר.

אם לוקחים את הסיכון של בדיקת מי השפיר אל מול התוצאה הוודאית שהבדיקה מסוגלת לספק, הרי שמדובר בבדיקה שהינה חיונית ואף חשובה ביותר, על מנת לשלול את קיומם של מומים העשויים לפגום באיכות חייו של הולד, ואף להעמיד אותו בפני סיכויי הישרדות קשים ביותר. התייעצות עם רופא מטפל, כמו גם יועץ גנטי, תוכל לספק הכוונה אישית ופרטנית לגבי הצורך בבדיקת מי שפיר בהיריון.

ד"ר אמנון ראובן: דיקור מי שפיר
ד"ר אמנון ראובן: דיקור מי שפיר

אמנון ראובן מייסד המרכז לדיקור מי שפיר, מנהל היחידה האם והעובר במרכז. אמנון מגיע עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, מנהל פורומים מקצועיים, כנסים בתחום, השתלמויות ומחקרים רבים.

תוכן עניינים - על מה דיברנו במאמר?
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!