מהן תופעות הלוואי של בדיקת מי שפיר – כך תתכוננו לבדיקת מי השפיר שלכן!

בדיקת מי שפיר עושים רק עם המומחים!

מהן תופעות הלוואי של בדיקת מי שפירבדיקת מי שפיר היא בדיקה שנעשית לאחר השבוע ה 16 להריון ועל פי רוב, לא יאוחר מהשבוע ה 22. מטרת הבדיקה היא לאתר מומים אפשריים במטען הגנטי של העובר. בעזרת מכשור רפואי מתקדם ויכולות רפואיות גבוהות ניתן לדגום את מי השפיר ובעזרתם לגלות את הרצף הגנטי של העובר. נשים רבות עוברות בדיקת מי שפיר במטרה לוודא שהעובר שלהן תקין ללא פגמים גנטיים שונים. חשוב להדגיש כי בדיקת מי שפיר אינה נחשבת לבדיקה מורכבת או מסוכנת במיוחד, כך שאם אתן חוששות ממנה, אין כל סיבה לדאגה. בעזרת המכשור המתקדם כיום פחות מ 1% מכלל הנבדקות עוברות הפלה בעקבות הבדיקה. אז בניגוד למקובל לחשוב, בדיקת מי שפיר אינה נחשבת לבדיקה מסוכנת שעלולה לפגוע בשלום העובר. צריכות לעבור בדיקת מי שפיר? חשוב שתמשיכו לקרוא את השורות הבאות. בשורות הבאות נכיר את אופי הבדיקה, נגע בסיכונים הקיימים, נדגיש את הסיבות בגינן הבדיקה כיום נחשבת לבדיקה בטוחה, נענה על השאלה מהן תופעות הלוואי של בדיקת מי שפיר ועוד.

 

לא כל הנשים נדרשות לעבור בדיקת מי שפיר במהלך ההריון!

תחילה חשוב להקדים ולומר כי לא כל הנשים נדרשות לעבור בדיקת מי שפיר במהלך ההריון. מרבית הנשים אינן צריכות לעבור את הבדיקה כלל. הבדיקה נעשית אך ורק כאשר יש סיבה לחשש לבעיה במטען הגנטי של העובר. אם זאת, חשוב להדגיש כי לא כל אישה שעוברת את הבדיקה, מגדלת ברחמה עובר בעל פגם גנטי. מרבית הבדיקות יוצאות חיוביות, כך שאין כל פגם כלל. רופאים מקצועיים העוסקים בתחום ממליצים לעבור את הבדיקה במטרה לשלול חששות קטנים מאוד, גם אם הסיכוי שיתממשו קלוש ביותר. לכן, גם אם הרופא שלכן המליץ על בדיקת מי שפיר, איך כל סיבה לדאגה.

הכירו את אופן הבדיקה – דגימת מי שפיר הכוללים תאי עור וקיבה של העובר

אז מה כלול בבדיקת מי שפיר? לפני שנגע באופן הבדיקה, חשוב שתכירו את מי השפיר. מי שפיר הם נוזלים ברחם האם מהפרשות העובר. מי השפיר כוללים לא מעט הפרשות ושתן, מה שמקיף את העובר במהלך שהותו בבטן אימו. מי השפיר מהווים מעין שכבת מגן ובולם זעזועים לעובר, כך שגם אם בטן האם מקבלת מכה קטנה, העובר לא מרגיש בכך. כמו כן, אם האם זזה בחדות, העובר מרגיש זאת בעדינות. מי השפיר מקיפים את העובר מתחילת ההיריון, ובכל זאת לא ניתן לעבור את הבדיקה עד לשבוע ה 16. לאחר השבוע ה 16 ההריון נחשב למבוסס ויציב יותר, כך שהסיכוי שהוא יפגע בעקבות הבדיקה קטנים במיוחד. חשוב להדגיש כי במרבית המקרים בדיקת מי שפיר נעשית עד לשבוע ה 22, אך במקרים חריגים ניתן לבצע את הבדיקה גם לאחר מכן.

 

זיהוי מוקדם של שלל מומים ברצף הגנטי

מה כלול במי השפיר? כפי שציינו מעלה, מי השפיר הם בעצם ההפרשות של העובר. בעזרת ההפרשות הללו ניתן לדגום את הרצף הגנטי שלו ולזהות לא מעט פגמים שונים – המרכזי שבהם הוא תסמונת דאון. מי שפיר כוללים תאים מקיבת העובר וכן תאי עור שהתקלפו במהלך התפתחותו. התאים הללו יכולים ללמד על הרצף הגנטי שלו בעזרת בדיקות מתקדמות במכשור חדשני. הרפואה כיום יודעת להצביע על מגוון רחב של מומים גנטיים עוד בבטן האם בעזרת הליך בדיקת מי שפיר. ומה הסיכון בבדיקה? הסיכון הקטן הוא שבעת הבדיקה העובר יפגע. אך חשוב להדגיש ולומר כי כיום יש מכשור מתקדם המאפשר לרופא לראות את העובר במהלך הבדיקה כולה. במילים אחרות, האפשרות לראות את העובר במהלך הבדיקה מקטינה משמעותית את הסיכויים שהוא יפגע במהלך הבדיקה. לכן, פחות 1% מסך כלל הנבדקות מתמודדות עם הפלה בעקבות הבדיקה.

 

אלה הנשים שנדרשות לעבור את הבדיקה

מיהן הנשים שנדרשות להתמודד עם בדיקת מי שפיר? כפי שציינו מעלה, מרבית הנשים אינן נדרשות לעבור בדיקת מי שפיר כלל. אז מי כן? ריכזנו עבורכם את הסיבות המרכזיות לצורך בבדיקת מי שפיר:

 

  • נשים בהריון מעל גיל 35

נשים בגילאי 35 ומעלה צריכות לעבור בדיקת מי שפיר לאחר השבוע ה 16 להריונן. הסיבה לכך היא קיים סיכון מוגבר בהיריון מעל גיל 35. אז אם גם אתם בהריון בגיל 35 ומעלה, אתן צריכות לעבור בדיקת מי שפיר במטרה לשלול את הימצאותן של פגמים גנטיים.

 

  • נשים בסיכון גדול לתסמונת דאון בגין תוצאות של בדיקות סינון

בדיקות הסינון העלו ממצאים חשודים? כנראה שתצטרכו לעבור בדיקת מי שפיר. כל אישה בהריון נמצאת במעקב אחר כל שלבי התפתחות העובר במטרה לוודא שהכל הולך כשורה. אם במהלך הבדיקות השגרתיות עולה כי קיים פער בין המצוי לבין הרצוי, האישה תידרש לעבור בדיקת מי שפיר.

 

  • כשעולים ממצאים חשודים בבדיקת סקירת מערכות מוקדמת

בבדיקת סקירת מערכות מוקדמות עלו ממצאים חריגים? מרבית הרופאים ימליצו על בדיקת מי שפיר. גם במקרה זה כל בדיקה שאינה תקינה מחייבת בדיקה נוספת ומעמיקה יותר, שניתן לבצע בעזרת בדיקת מי שפיר או סיסי שליה.

 

  • בסיכון למחלה תורשתית

נשים הנמצאות בסיכון למחלה תורשתית ידרשו לעבור בדיקת מי שפיר. גם אם בן הזוג נמצא בסיכון, האישה תידרש לעבור את הבדיקה.

הכירו את הבדיקה המקבילה – סיסי שליה

לסיום, חשוב לדעת כי בדיקת מי שפיר אינה מסוכנת כלל. נדרשות לעבור בדיקה לפני השבוע ה 16? קיימת בדיקה נוספת שיכולה לאתר פגמים גנטיים הנקראת בדיקת סיסי שליה. בדיקה זו יכולה להיעשות בשלב מוקדם יותר בהשוואה לבדיקת מי שפיר. עוד חשוב לציין כי לבדיקת מי שפיר אין תופעות לוואי משמעותיות. מדובר בבדיקה פשוטה שאינה כוללת הליך מורכב וכואב.

ד"ר אמנון ראובן: דיקור מי שפיר
ד"ר אמנון ראובן: דיקור מי שפיר

אמנון ראובן מייסד המרכז לדיקור מי שפיר, מנהל היחידה האם והעובר במרכז. אמנון מגיע עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, מנהל פורומים מקצועיים, כנסים בתחום, השתלמויות ומחקרים רבים.

תוכן עניינים - על מה דיברנו במאמר?
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!