איך עושים דיקור מי שפיר?

בדיקת מי שפיר עושים רק עם המומחים!

איך עושים דיקור מי שפירדיקור מי שפיר הוא בדיקה חשובה שמתבצעת במהלך ההיריון. איך עושים דיקור מי שפיר? למה עושים דיקור מי שפיר? למי עושים דיקור מי שפיר? מתי עושים דיקור מי שפיר? על השאלות הללו נרחיב במאמר הבא. 

 

איך עושים דיקור מי שפיר- מה זה אומר?

דיקור מי שפיר הוא בדיקה שמתבצעת במהלך ההיריון והוא מיועד לכל אישה בכל גיל. מי שפיר הם נוזל צלול בצבע צהבהב שנמצא בתוך השק האמניוטי ומקיף את העובר במהלך ההיריון. מי השפיר מאפשרים לעובר לנוע בתוכם, מספקים לו הגנה מפגיעות חיצוניות וחבלות בתוך הרחם, תורמים להתפתחות השלד והשרירים, מאפשרים התפתחות לב, ריאות ומערכת העיכול, מהווים סביבה בטמפרטורה קבועה ומכילים גורמי גדילה חיוניים.

דיקור מי שפיר מיועד לבחון את העובר ואת התקדמות ההיריון. על ידי דיקור מי שפיר ניתן לגלות תסמונות או מחלות שיש לעובר ולא ניתן לגלות על ידי בדיקות אחרות.

איך עושים דיקור מי שפיר- כיצד מתבצע?

דיקור מי שפיר מתבצע על ידי דיקור של שק ההיריון ושאיבה של מי שפיר בכמות מעטה. דיקור מי שפיר מתבצע תחת בקרת אולטרסאונד שמאפשרת לבחור את המקום המתאים ביותר להחדרת המחט בלי לפגוע בעובר. לאחר שנבחר המקום בו תתבצע חדירת המחט, מחטאים את העור. לאחר החיטוי, מחדירים מחט דקה דרך דופן הבטן לשק השפיר ושואבים כ-25 סמ"ק של מי שפיר. כל מהלך הבדיקה נעשה תוך צפייה במסך האולטרסאונד. 

את מי השפיר שנשאבו שולחים למעבדה גנטית שם מנתחים אותם. לאחר ניתוח מי השפיר מקבלים תוצאות שמעידות על קיומן או היעדרן של תסמונות או מחלות מסוימות אצל העובר. דיקור מי שפיר נחשב לבדיקה אמינה שתוצאותיה וודאיות ומהוות אבחנה סופית מוסמכת. 

 

איך עושים דיקור מי שפיר- למי עושים?

בדיקת דיקור מי שפיר היא בדקה שמומלץ לבצע לכל אישה בכל גיל. הבדיקה מתאימה לכל אישה בהריון. בעבר, ההמלצה לביצוע הבדיקה הייתה רק לנשים מעל גיל 34 או בסיכון מסוים מאחר שהסיכונים לבעיות בהריון עולים עם הגיל. 

גם כיום, הבדיקה מומלצת בעיקר לנשים מעל גיל 34, לנשים עם סיכון מוגבר ללידת תינוק עם תסמונת דאון לפי תוצאות של בדיקת הסינון, במקרים בהם מתגלים ממצאים בלתי תקינים באולטרסאונד או במקרים בהם יש סיכון יתר למחלה תורשתית. עם זאת, ההחלטה האם לבצע את הבדיקה נתונה בידיה של האישה. 

 

איך עושים דיקור מי שפיר- מה בודקים?

דיקור מי שפיר יכול לספק מידע רב בנוגע לעובר. על ידי דיקור מי שפיר ניתן לבדוק את ההרכב הכרומוזומלי של העובר ואת ההרכב הגנטי שלו. כיום, דיקור מי שפיר נחשב לבדיקה הוודאית היחידה שמספקת תשובות חד משמעיות בנוגע להרכב הכרומוזומלי והגנטי של העובר. 

ישנם סוגים שונים של בדיקות שניתן לבצע על דגימת מי שפיר כאשר כל הבדיקות מסתמכות על דגימת מי שפיר הנלקחות באמצעות דיקור. ההבדל בין הבדיקות בא לידי ביטוי באופן בו בודקים את מי השפיר. לדוגמא, בדיקת קריוטיפ שנחשבת לבדיקה הנפוצה והוותיקה ביותר ומאפשר לאשר או לשלול קיומם של מומים כתוצאה משוני בכמות הכרומוזומים. דוגמא נוספת היא בדיקת צ'יפ גנטי שמאפשרת לבחון את מבנה הכרומוזומים עצמם על ידי הפקת DNA עוברי. 

קראו עוד: מי שפיר לעשות או לא?

איך עושים דיקור מי שפיר- מתי עושים?

יש לבצע דיקור מי שפיר לאחר שבוע 16 ועד שבוע 22+6 בלבד. הסיבה לכך היא שבדיקת דיקור מי שפיר היא בדיקה פולשנית שכוללת סיכונים שונים ולכן על מנת למזער את הסיכונים מבצעים דיקור מי שפיר בין השבועות הללו.

קודם כל, בין שבוע 16 לשבוע 22+6, העובר עדיין קטן. מהסיבה הזו ניתן להחדיר את המחט מבעד לשליה בלי חשש שהיא תפגע בעובר. בנוסף, לתוצאות הבדיקה לוקח מספר שבועות להתקבל. במידה שהבדיקה תתבצע בשלב מאוחר מידי של ההיריון עלולה להיות בעיה במידה שתוצאות הבדיקה יעידו על הצורך להפסיק את ההיריון. 

כמו כן חשוב לדעת, דיקור מי שפיר עלול לגרום ללידה מוקדמת. במידה שהדיקור יתבצע לאחר שבוע 22+6, יהיה מדובר בלידה מוקדמת ולא בהפלה. כתוצאה מכך עלולות להיגרם מחלות ליילוד הצעיר. 

איך עושים דיקור מי שפיר- האם יש סיכונים?

התשובה היא כן. דיקור מי שפיר הוא בדיקה פולשנית שכוללת סיכונים שונים. ריכזנו לכם את הסיכונים הכלולים בדיקור מי שפיר- 

  • הפלה- דיקור מי שפיר מעלה את הסיכון להפלה. עם זאת מדובר בסיכון מזערי שעומד על 0.1%, כלומר אחת מתוך אלף נשים. ישנם מקרים בהם הסיכון עולה בעקבות גורמים כמו היסטוריה רפואית ועוד.  
  • ירידת מים- דיקור מי שפיר מעלה את הסיכון לירידת מים. עם זאת גם כאן מדובר בסיכון מזערי שקטן מ1% ובדרך כלל החור בקרומים נסגר בספונטניות. 
  • זיהום תוך רחמי- לאחר דיקור מי שפיר קיים סיכון לזיהום תוך רחמי שקטן מ-0.1%. 
  • סיבוכים אצל האם- דיקור מי שפיר מעלה את הסיכונים לסיבוכים אצל האם. בין הסיבוכים הללו יש סיכוי לזיהום ומוות. יכול להיות מצב בו המחט תנקב את המעי וייגרם זיהום צואתי שיחדור למי השפיר. עם זאת, הבדיקה מתבצעת תחת אולטרסאונד, בתנאים סטריליים הכוללים ציוד סטרילי ולכן מדובר בסיכויים נמוכים במיוחד שייגרם זיהום או שהמעי ינוקב.

 

איך עושים דיקור מי שפיר- כמה זה עולה?

קשה לענות על השאלה הזו באופן חד משמעי שכן המחירים תלויים בגורמים שונים כמו האם הבדיקה מתבצעת אצל רופא פרטי או לא והאם מתקבל מימון לבדיקה. טווח המחירים לדיקור מי שפיר אצל רופא פרטי נע בין 1,500 ל-4,000 שקלים. המחיר מורכב משלושה אלמנטים- 

  • תשלום לרופא המדקר שינוע בין 800 ל-2,500 שקלים. 
  • תשלום לבית החולים בו נעשתה הבדיקה שינוע בין 800 ל-1,600 שקלים. 
  • תשלום למעבדה אליה תשלח דגימת מי השפיר שינוע סביב 400 שקלים. 
ד"ר אמנון ראובן: דיקור מי שפיר
ד"ר אמנון ראובן: דיקור מי שפיר

אמנון ראובן מייסד המרכז לדיקור מי שפיר, מנהל היחידה האם והעובר במרכז. אמנון מגיע עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, מנהל פורומים מקצועיים, כנסים בתחום, השתלמויות ומחקרים רבים.

תוכן עניינים - על מה דיברנו במאמר?
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!