האם יש תחליף לבדיקת מי שפיר?

בדיקת מי שפיר עושים רק עם המומחים!

האם יש תחליף לבדיקת מי שפירנשים רבות חוששות מבדיקת מי שפיר בטענה כי מדובר בבדיקה מסוכנת שעלולה לפגוע בהליך התקין של ההריון. אם גם אתן נדרשות לעבור בדיקת מי שפיר וחוששות מהליך הבדיקה, חשוב שתמשיכו לקרוא את השורות הבאות. בשורות הבאות נכיר מקרוב את בדיקת מי השפיר, נגע ביתרונות המכשור הרפואי מהשנים האחרונות, נכיר את תרכובת מי השפיר, נבין מי הן הנשים שנדרשות לעבור את הבדיקה (לא כולן נדרשות לעבור בדיקת מי שפיר) ועוד. אז לפני שאתן ממהרות להילחץ מהבדיקה, חשוב שתכירו את השיטות המתקדמות לבצע אותה. רגע לפני שנגע בכל הפרטים החשובים שצויינו מעלה, חשוב שתכירו מספר דגשים חשובים אודות הבדיקה.

 

כל מה שאתם חייבים להכיר על בדיקת מי שפיר ועל בדיקת סיסי שליה

ראשית, חשוב להדגיש כי בדיקת מי שפיר נעשית אך ורק לאחר השבוע ה 16. לאחר השבוע ה 16 להריון, ניתן לבצע את הבדיקה תוך סיכון נמוך למדי לפגיעה בשלבי ההריון. בשלבים מוקדמים יותר, הסיכון לפגיעה גדול יותר ולכן לא מבצעים את הבדיקה כלל. חשוב להדגיש כי גם לאחר השבוע ה 16, הרופא לא עורך את הבדיקה באופן שרירותי ולא מוקפד. בעזרת מכשור מתקדם ניתן לבצע את בדיקת מי השפיר עם סיכום קטן למדי. הסיכון הוא שהדוגם יפגע בעובר וישבש את כל הליל התפתחותו. אך כיום, בעזרת מכשור רפואי מתקדם הרופא עורך את הבדיקה לצד אולטרסאונד מקצועי שמראה לו את העובר בכל רגע נתון. במילים אחרות, הרופא לוקח את הדגימה הרחק ממקום הימצאותו של העובר, מה שמבטיח בדיקה בטוחה למדי. הסיכון בבדיקת מי שפיר מזערי, ולכן אין כל סיבה לחשש מאופי הבדיקה.

האם יש תחליף לבדיקת מי שפיר : מי שפיר הם נוזלים המופרשים מהעובר והן מהווים מעין שכבת הגנה עבורו

שנית, חשוב לדעת שמי השפיר הם נוזלים המופרשים מהעובר. עיקר ההפרשה היא השתן. מי השפיר מקיפים את כל חלקי העובר ומהווים מעין שכבת מגן ובולם זעזועים לכל תנועה. בעזרת מי השפיר העובר נמנע מתזוזות משמעותיות וחדות, גם אם אימו עוברת אותן. מעבר לשכבת מגן ובולם זעזועים, מי השפיר מכילים תאי קיבה ותאי עור שהעובר משיל במהלך התפתחותו. בעזרת התאים הללו ניתן לדגום את מי השפיר ולקבל תמונה ברורה אודות הרצף הגנטי של העובר. לאחר הבדיקה ניתן יהיה לזהות מגוון מומים במטען הגנטי. המון המרכזי שנבדק בעת בדיקת מי שפיר הוא תסמונת דאון. תאי העור ותאי הקיבה מאפשרים לרפואה להכיר את כל המטען הגנטי של העובר, כלומר את ה DNA שלו. נשמע מעניין? חשוב לחזור ולומר כי לא ניתן להשלים את הבדיקה לפני השבוע ה 16 להריון. אז מה עושים את נדרשים לבדוק את המטען הגנטי של העובר לפני שמלאו לו 16 שבועות?

 

סיסי שליה – כל מה שחשוב שתדעו על הבדיקה

חשוב שתכירו את הבדיקה סיסי שליה. סיסי שליה היא בדיקה שניתן לבצע בשלבים מוקדמים יותר של ההריון. בדיקה זו אף היא מסוגלת לגלות שלל מומים גנטיים כמו תסמונת דאון. חשוב להדגיש כי הבדיקה נחשבת למסוכנת יותר מבדיקת מי שפיר. בדיקת מי שפיר כוללת סיכון של פחות מ 1% להפלה, ואילו בדיקה זו כוללת כ 2% להפלה. חשוב להדגיש כי הבדיקה כוללת גם יתרונות בהשוואה לבדיקת מי שפיר. בדיקת מי שפיר ניתן לבצע רק לאחר השבוע ה 16, כך שאם התגלה מון בעובר, שלבי ההפלה קשים ומורכבים יותר. לעומת זאת, בעזרת בדיקת סיסי שליה ניתן לאתר את המומים בשלבים מוקדמים מאוד, כך שניתן לסיים את ההריון בקלות רבה וללא הליך ארוך ומורכב. נדרשות לבצע בדיקה למטען הגנטי של העובר לפני השבוע ה 16? בדיקת סיסי שליה היא הבדיקה הטובה ביותר עבורכם.

 

האם יש תחליף לבדיקת מי שפיר : למי מתאימה הבדיקה?

כפי שציינו מעלה, לא כל אישה בהריון נדרשת לעבור בדיקת מי שפיר או סיסי שליה. אז מי כן? ריכזנו עבורכם את הסיבות השכיחות ביותר שגורמות לנשים לעבור את הבדיקה:

 

  • נשים בנות 35 ומעלה

נשים בגילאי 35 ומעלה נדרשות לעבור בדיקת סיסי שליה או מי שפיר במטרה לוודא כי העובר נושא מטען גנטי תקין. נשים בגילאי 35 ומעלה סובלות מסיכון גבוה יותר למומים גנטיים שונים בעובר. אז אם אתן בהריון בגיל 35 ומעלה, כנראה שתידרשו לעבור את בדיקת סיסי שליה או מי שפיר.

 

  • נשים עם מחלה גנטית

נשים הסובלות ממחלה גנטית נדרשות לעבור בדיקת סיסי שליה או מי שפיר. חשוב להדגיש כי גם אם בן הזוג סובל ממחלה גנטית, קיים צורך לערוך בדיקה של סיסי שליה או מי שפיר. הבדיקות הללו נועדו בכדי לשלול פגיעה במטען הגנטי של העובר בעקבות מחלה גנטית של האישה או הבעל.

 

  • נשים שעברו בדיקת סקר שלישי ראשון שאינה תקינה

כלל הנשים עוברת סדרת בדיקות שגרתיות במטרה לוודא שההריון מתקדם בקצב הנכון ובהתאם לכל הנדרש. אם במהלך בדיקת סקר לשליש הראשון עלתה בדיקה שאינה תקינה, האישה תידרש לעבור בדיקת מי שפיר או בדיקת סיסי שליה על מנת לשלול את האפשרות שיש מום גנטי בעובר.

האם יש תחליף לבדיקת מי שפיר : בעזרת המכשור המתקדם הבדיקות הללו נחשבות לבטוחות למדי!

חשוב לזכור, בעזרת המכשור המתקדם הקיים כיום ניתן להשלים הן את בדיקת מי השפיר והן את בדיקת סיסי שליה בצורה טובה ובטוחה. אחוזי הפגיעה בעובר נמוכים למדי ועומדים על פחות מ 2% בלבד. הבדיקות הללו יכולות לכלות את המטען הגנטי של העובר עוד בבטן אימו ולזהות שלל מומים גנטיים טרם הלידה. רופא מקצועי יודע להשלים את הבדיקות הללו בצורה בטוחה למדי ללא התמודדות עם הליך רפואי מורכב או כואב במיוחד!

ד"ר אמנון ראובן: דיקור מי שפיר
ד"ר אמנון ראובן: דיקור מי שפיר

אמנון ראובן מייסד המרכז לדיקור מי שפיר, מנהל היחידה האם והעובר במרכז. אמנון מגיע עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, מנהל פורומים מקצועיים, כנסים בתחום, השתלמויות ומחקרים רבים.

תוכן עניינים - על מה דיברנו במאמר?
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!