בעיות נפוצות במי שפיר

בדיקת מי שפיר עושים רק עם המומחים!

בעיות נפוצות במי שפירמי השפיר הינם הנוזל אשר מצוי בתוך שק השפיר העוטף את העובר ברחם. מי השפיר מגנים על העובר ברחם, שומרים על הטמפרטורה ואף מאפשרים את התפתחותו של העובר.

מכאן, שלמי השפיר תפקיד חשוב מאוד במהלך ההריון. ישנם מקרים בהם האישה ההרה עשויה לסבול מבעיות שונות במי השפיר, כמו מיעוט מי שפיר, ריבוי מי שפיר, דליפה של מי שפיר ועוד. עד כמה זה מסוכן ומה עושים כאשר ישנה בעיה במי השפיר? הנה כל מה שחשוב לדעת.

ריבוי מי שפיר

בערך כ 1-2% מהנשים ההרות עשויות לסבול מתופעה של ריבוי מי שפיר. במרבית מן המקרים, התופעה אינה מצביעה על דבר, אך ככל שכמות מי השפיר גבוהה יותר ביחס לממוצע, ייתכן והדבר מצביע על מומים בעובר. ריבוי של מי שפיר בצורה קיצונית, כלומר, יותר מ 35 סנטימטר, עשוי להצביע על מומים או מחלות בעובר.

הפרעות גנטיות, ניוון שרירים וכן מחלות זיהומיות עשויות לגרום לריבוי מי שפיר. כמו כן עשויות להיות סכנות להתפתחות ההריון, כמו סכרת הריונית, היפרדות שליה וכן לידה מוקדמת.  נשים הרות אשר נמצא כי הן סובלות מריבוי מי שפיר לרוב ישלחו לבדיקת העמסת סוכר על מנת לשלול סוכרת הריונית, כמו כן, יש צורך בסקירת מערכות תוך התקדמות במערכת העיכול, אקו לב וכמובן ייעוץ גנטי.

במידה ונתגלה כי הסיבה לריבוי מי שפיר הינה כתוצאה מסוכרת הריונית, התאמה של דיאטה תוכל להוריד את כמות מי השפיר. לעיתים, ניתן אף לעשות שימוש בתרופות שונות על מנת להפחית את כמות השתן העוברי היוצרת עודף של מי שפיר.

מיעוט מי שפיר

מיעוט מי שפיר הינה תופעה המאפיינת הריונות עודפים, כלומר, הריונות אשר חצו את השבוע ה 40, וככל שהימים מתקדמים כך מי השפיר הולכים ופוחתים. כאשר מי השפיר הינם פחותים בשליש השני והשלישי של ההיריון הסיבות לכך עשויות להיות מומים עובריים או בעיה בשלייה. כאשר מיעוט מי שפיר מופיע במחצית הראשונה של ההריון, הדבר עשוי לגרום למומים אצל העובר, בעיות התפתחות ובעיות גדילה.

כאשר מיעוט מי השפיר מופיע החל מהמחצית השנייה של ההריון, הדבר עשוי לגרום לירידת מים, לידה מוקדמת ואף סיבוכים במהלך הלידה עצמה. בשלב הראשון יש לאתר את הסיבה למיעט מי השפיר, החל מבדיקות אולטרסאונד, בדיקות דם לאיתור מחלות זיהומיות, אקו לב עוברי וכמובן ייעוץ גנטי. כיום, אין תרופה או טיפול אשר מאפשרת הגדלה של כמות מי השפיר, ולכן, בדרך כלל, לאחר בדיקה ואבחון, יומלץ על מעקב הריון צמוד, בדרך כלל באשפוז.

דליפת מי שפיר

כאשר מי השפיר דולפים מן הרחם קיימת סכנה להתרחשות של לידה מוקדמת, טרם הזמן. במקרים של דליפת מי שפיר יש צורך במתן תרופות לעצירת הדליפה, מנוחה, ולעיתים אף תרופה להבשלת ריאות העובר, במידה ויש חשש להתפתחות של לידה טרם המועד.

תסחיף מי שפיר

כאשר במהלך הלידה מי השפיר חודרים אל תוך מחזור הדם של האם, קיימת סכנה ממשית לחייה. זו הסיבה כי ניטור האם במהלך הלידה הינה חשובה ביותר, על מנת להימנע ממצבים אלו. בדרך כלל, הטיפול בתסחיף מי שפיר הינו טיפול חירומי תומך ומיידי, לרוב על ידי חיבור אל מכונת הנשמה, ושמירה על מערכות הגוף עד להתייצבות מלאה.

זיהום מי שפיר

זיהום במי השפיר או בשמו כוריואמניוטיס, הינו זיהום חיידקי המתרחש במהלך הלידה כאשר חיידקים מהנרתיק של האם חודרים אל חלל הרחם ומזהמים את מי השפיר. זיהום במי השפיר עשוי לגרום לבעיות ומחלות גם אצל האם וגם אצל העובר, ועל כן, יש חשיבות לזיהוי בזמן וטיפול באמצעות אנטיביוטיקה לווריד.

ד"ר אמנון ראובן: דיקור מי שפיר
ד"ר אמנון ראובן: דיקור מי שפיר

אמנון ראובן מייסד המרכז לדיקור מי שפיר, מנהל היחידה האם והעובר במרכז. אמנון מגיע עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, מנהל פורומים מקצועיים, כנסים בתחום, השתלמויות ומחקרים רבים.

תוכן עניינים - על מה דיברנו במאמר?
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!