מהם מי שפיר?

בדיקת מי שפיר עושים רק עם המומחים!

מהם מי שפירמי שפיר הם נוזל המצוי ברחם האישה בתוך שק השפיר, תפקידם להגן על העובר בעת ההיריון, במהלכו הם מיוצרים ונספגים על ידי בליעת העובר, ייצור מי השפיר נובע ממקורות שונים כאשר שק השפיר מתמלא במים לאחר שבועיים מן ההפריה, לאחר עוד עשרה שבועות מתווספים למים חלבונים, פוספוליפידים, חלבונים, שומנים וחומרים חיוניים נוספים להתפתחותו של העובר.

מהם מי שפיר?

בשלב הראשון של ההיריון המקור למי השפיר הוא הדם האימהי העובר סינון. בשליש השני של ההיריון מקור מי השפיר העיקרי הוא פעפוע של נוזל חוץ תאי דרך עור העובר. בחלקו האחרון של ההיריון מקורם הוא בשתן העוברי וכן מהריאות ונוזל מהשליה אשר עובר סינון.

ממצאים הראו כי מי השפיר נושאים תאי גזע שאינם של העובר אשר הם בעלי יכולת להתפתח כתאי מח, כבד ועצם. מנגנון הספיגה העיקרי של מי השפיר מתרחש כל ידי בליעה של העובר החל משבוע 18, בנוסף ישנה ספיגה דרך השליה לדם האימהי ולכלי הדם של העובר.

תפקיד מי השפיר

למי השפיר מספר תפקידים:

  • הגנה על העובר מחבלות בתוך בטן האם, הם מהווים בולם זעזועים ומגנים מטלטלות העולם החיצון, הם מספקים גם הגנה מלחץ של איברים פנימיים של האם.
  • תורמים להתפתחות השלד והשרירים בכך שמאפשרים תנועה בתוכם.
  • מאפשרים התפתחות לב וריאות ומערכת עיכול בכך שהעובר נושם ובולע מים הגורמים להתפתחות אותם איברים.
  • סביבה בטמפרטורה קבועה
  • מכילים גורמי גדילה חיוניים

ניקיון מי השפיר מתרחש בעזרת השליה, היא מבצעת תהליכי סינון בעזרת פילטרים כך שפסולת לא תעבור לגוף העובר ובנוסף מנקה את מי השפיר ושומרת על סביבה חיים נקיה ונוחה לעובר. כמות מי השפיר הממוצעת ברחם נעה בין חצי ליטר לליטר כאשר הכמות הגדולה ביותר שלהם היא בשבוע ה- 18, לקראת הלידה כמות מי השפיר יורדת בהדרגתיות.

כמות מי השפיר אינה מבטיחה איכות וכמות גדולה מדי מהווה בעיה היכולות לנבוע מבעיות בשליה וסוכרת ייתכן גם שהעובר אינו בולע מים באופן תקין. חוסר במים עשוי לנבוע מירידת מים סמויה, בעיה בשליה או בעיה בכליות של העובר ובדרכי השתן שלו. מי השפיר מספקים מידע אודות העובר במהלך ההיריון ומהווים כלי אודות מחלות ובעיות גנטיות.

בדיקת מי שפיר

בדיקת מעקב שגרתית אשר מטרתה לבדוק תקינות העובר, היא מתבצעת בשליש השני של ההיריון וניתן באמצעותה לזהות בעיות גנטיות ומחלות. בדיקה זו אינה בגדר חובה אולם היא מספקת תמונת מצב חשובה אודות התפתחות התינוק ומהלך ההיריון.

חשיבותה של הבדיקה עולה במקרים של היריון מעל גיל 35, באם ידוע על מחלות תורשתיות, חשד למחלה גנטית של העובר או במידה ואחד ההורים נמצא בקבוצת סיכון למחלה גנטית כלשהי. הבדיקה נחשבת לבטוחה ולרוב אינה כרוכה בסיבוכים וסיכונים, במקרים חריגים בלבד ייתכן זיהום תוך רחמי כתוצאה מהבדיקה, פגיעה בעובר במחט המוחדרת או זיהום המועבר מהאם לעובר.

הבדיקה מתבצעת באמצעות החדרת מחט אל שק השפיר דרך הבטן לאחר בדיקת אולטרסאונד המלמדת על מיקום השליה והעובר, בעזרת המחט נשאבת כמות קטנה ממי השפיר אשר בה יבוצעו בדיקות גנטיות במעבדה, אורך הבדיקה כ- 20 דקות ולאחריה תתבצע בדיקת לחץ דם לאם ולעובר, ייתכנו כאבי בטן והתכווצויות במהלך 24 השעות שלאחר הבדיקה, לרוב ניתן לחזור לבית לאחריה ומומלצת מנוחה של מספר ימים לפני חזרה לשגרה מלאה.

ד"ר אמנון ראובן: דיקור מי שפיר
ד"ר אמנון ראובן: דיקור מי שפיר

אמנון ראובן מייסד המרכז לדיקור מי שפיר, מנהל היחידה האם והעובר במרכז. אמנון מגיע עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, מנהל פורומים מקצועיים, כנסים בתחום, השתלמויות ומחקרים רבים.

תוכן עניינים - על מה דיברנו במאמר?
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!