למי מומלץ לעבור בדיקת מי שפיר?

בדיקת מי שפיר עושים רק עם המומחים!

בדיקת מי שפיר היא בדיקה שמתבצעת במהלך ההיריון במטרה לגלות הפרעות כרומוזומליות בעובר. הבדיקה נעשית על מנת להקטין את הסיכונים לעובר חולה ולאפשר המשך הריון תקין. במקרים מסוימים יש התוויה רפואית לביצוע הבדיקה. בדיקת מי שפיר- למי מומלץ? במאמר הבא נרחיב על כך.

מי שפיר למי מומלץ- מהי בדיקת מי שפיר?

בדיקת מי שפיר היא בדיקה המתבצעת במהלך ההיריון. הבדיקה מיועדת לכל הנשים בלי קשר לגיל והיא מיועדת לאבחון העובר והתקדמות ההיריון. הבדיקה מתבצעת על ידי דיקור של שק ההיריון ושאיבת כמו קטנה של מי שפיר. את מי השפיר שנשאבו שולחים למעבדה גנטית לצורך ניתוח. לאחר הניתוח יתקבלו תוצאות שיעידו על קיומן או העדרן של תסמונות או מחלות בעובר. בדיקת מי שפיר היא בדיקה אמינה שתוצאותיה נחשבות לוודאיות ומהוות אבחנה סופית מוסמכת.

מי שפיר למי מומלץ- מה בודקים בבדיקת מי שפיר?

דיקור מי שפירבדיקת מי שפיר מיועדת לבדוק את מצבו של העובר ושל ההיריון ולגלות הפרעות כרומוזומליות שונות שעלולות לגרום למחלות גנטיות כמו תסמונת דאון, תסמונת טרנר, טאי זקס ועוד. על ידי שאיבת מי השפיר ניתן לבחון את החומר הגנטי של העובר ולהגיע למסקנות בנוגע לתסמונות או מחלות שיש לעובר.
בדיקת מי שפיר מאפשרת לגלות מגוון דברים שלא ניתן לבדוק בבדיקות אחרות. הסיבה לכך היא שבדיקת מי שפיר היא בדיקה בה מבצעים ניתוח גנטי מולקולרי לכל הDNA העוברי.
בבדיקת מי שפיר בודקים את הכרומוזומים של העובר בשיטה מולקולארית וניתן לאבחן עודף או חוסר של מקטעים כרומוזומליים, כמו לדוגמא תסמונת דאון (תוספת של כרומוזום 21).
כמו כן, כאשר יש סיכון מוגבר למחלה מסוימת, ניתן לבדוק את תאי העובר ולבחון האם העובר חולה במחלה זו. בדרך כלל הבדיקות שיתבצעו יהיו בדיקות שרלוונטיות למצב ולסיכון למחלה מסוימת.

מי שפיר למי מומלץ- מי מבצעת את הבדיקה?

בדיקת מי שפיר היא בדיקה שמומלץ לבצע לכל אישה בכל גיל. הבדיקה מתאימה לכל אישה בהריון. עם זאת, בעבר, המליצו לבצע את הבדיקה רק לנשים מעל גיל 34 או בסיכון מסוים מאחר שהסיכונים לבעיות בהריון עולים עם הגיל.
לכן, הבדיקה תהיה מומלצת לנשים מעל גיל 34, לנשים עם סיכון מוגבר ללידת תינוק עם תסמונת דאון לפי תוצאות של בדיקת הסינון, במקרים בהם מתגלים ממצאים בלתי תקינים באולטרסאונד או במקרים בהם יש סיכון יתר למחלה תורשתית.

מי שפיר למי מומלץ- קבוצות סיכון

לכל אישה יש את החופש להחליט האם לבצע את הבדיקה או לא ונשים רבות בוחרות לעבור את הבדיקה. עם זאת קיימות קבוצות סיכון לנשיאה של עובר עם בעיות כרומוזומליות. אלה הן קבוצות הסיכון-

  • תוצאות אולטרסאונד– במידה שהתקבלו תוצאות לא תקינות באחת מבדיקות האולטרסאונד, הדבר עלול להעיד על בעיה כרומוזומלית או מבנית אצל העובר. על מנת לבחון את החשדות לכך יש לבצע אבחון טרום לידתי שכולל בדיקת מי שפיר.
  • תוצאות סקר ביוכימי שליש ראשון– במידה שהתקבלו תוצאות סקר ביוכימי בשליש הראשון המעידות על סיכון גבוה לנשיאת עובר הלוקה בתסמונת דאון, תהיה המלצה לעבור בדיקת מי שפיר.
  • תוצאות סקר ביוכימי שליש שני– במידה שהתקבלו תוצאות סקר ביוכימי בשליש השני בהן התקבלו ערכים הסוטים מהנורמה, הדבר עלול להעיד על סיכוי להפרעה כרומוזומלית ותהיה המלצה לביצוע בדיקת מי שפיר.
    נשים מעל גיל 35- כאשר גיל האישה עולה עולים הסיכויים לבעיות כרומוזומליות אצל העובר, במיוחד תסמונת דאון. לכן, משרד הבריאות ממליץ לכל אישה מעל גיל 35 לעבור בדיקת מי שפיר על מנת לשלול את האפשרות לנשיאת עובר עם בעיות כרומוזומליות.
  • נשאות של ליקוי גנטי במשפחה– במקרים בהם יש נשאות של מחלה גנטית אצל אחד או שניים מבני הזוג, יש סיכוי שהמחלה תעבור גם לעובר. במקרים בהם ידוע על נשאות של ליקוי גנטי במשפחה, יהיה צורך לבחון את מבנה הכרומוזומים את המספר שלהם ולבדוק את הגן או הגנים המועדים לליקוי.

מי שפיר למי מומלץ- יתרונות הבדיקה

לבדיקת מי שפיר יש מספר יתרונות-

  • בדיקת מי שפיר היא בדיקה פשוטה יחסית שלא כרוכה כמעט כלל בכאבים.
  • לבדיקת מי שפיר יש הערכה נמוכה לסיכונים. למעשה הנתונים מראים על סיכון של 0.1% להפלה, כלומר אחת מאלף נשים. גם הסיכונים האחרים נחשבים בסיכוי נמוך מאוד מבחינה סטטיסטית.
  • בדיקת מי שפיר היא בדיקה אבחנתית שמאפשרת לקבל תוצאות חד משמעיות וודאיות בנוגע למצב העובר.
    ישנם מקרים, בהם העובר נמצא בסיכון מסוים כמו לדוגמא לחלות במחלה גנטית, אישה עם סיכון גבוה יותר לעובר עם תסמונת דאון ועוד. במקרים אלה, במידה ותהיה המלצה לביצוע בדיקת מי שפיר, הבדיקה תמומן על ידי קופת החולים ולא על ידי האישה.
  • ניתן להרחיב את הבדיקה לצ'יפ גנטי. בזכות כך ניתן לקבל מידע נרחב יותר בנוגע לבדיקה.

מי שפיר למי מומלץ- האם מומלץ לעשות?

קשה לענות על השאלה הזו באופן חד משמעי שכן תלויה במצב האישה, בהמלצת הרופא ובנטיית הלב. כפי שציינו, לנשים בקבוצות הסיכון תהיה המלצה מהרופא לבצע בדיקת מי שפיר. עם זאת, יש נשים שחוששות יותר מאיבוד ההיריון מאשר מהסיכוי ללדת תינוק עם תסמונות מסוימות כמו תסמונת דאון ולכן יעדיפו לוותר על הבדיקה. לעומת זאת נשים אחרות יעדיפו לקחת את הסיכון על מנת לדעת אם הכל תקין עם העובר ולכן יחליטו לבצע את הבדיקה.
יש לקחת בחשבון שכל אישה יכולה לבחור האם לבצע את הבדיקה או לא, גם אם נמצאת בקבוצת סיכון. לכן, ההמלצה שלנו היא להיוועץ עם יועץ גנטי ומומחה לבדיקות מי שפיר על מנת לקבל החלטה מושכלת שלוקחת בחשבון את הסיכונים בביצוע בדיקת מי השפיר והסיכונים באי ביצוע הבדיקה.

ד"ר אמנון ראובן: דיקור מי שפיר
ד"ר אמנון ראובן: דיקור מי שפיר

אמנון ראובן מייסד המרכז לדיקור מי שפיר, מנהל היחידה האם והעובר במרכז. אמנון מגיע עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, מנהל פורומים מקצועיים, כנסים בתחום, השתלמויות ומחקרים רבים.

תוכן עניינים - על מה דיברנו במאמר?
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!