אחרי מי שפיר

בדיקת מי שפיר עושים רק עם המומחים!

אחרי מי שפירבדיקת מי שפיר הינה בדיקה פולשנית, וככזו, היא עשויה לגרום לתחושת אי נעימות מיד לאחר הבדיקה וביממה הסמוכה לה. על מנת למזער את הסיכונים של הבדיקה, כמו גם לאפשר לגוף מנוחה והתאוששות, ישנם מספר דברים עליהם יש להקפיד. איך תרגישי אחרי בדיקת מי שפיר? ממה כדאי להימנע? מתי יש צורך לגשת אל חדר מיון ומתי ניתן לחזור לשגרה? הנה כל מה שחשוב לדעת.

מיד לאחר הדיקור

פעולת דיקור מי השפיר הינה פעולה קצרה, האורכת מספר דקות. במהלך הרופא שואב מעט ממי השפיר באמצעות מחו דקה המוחדרת מבעד לבטן. הפעולה עצמה אינה כואבת, אך את עשויה לחוש חוסר נעימות, בעיקר בשל המתח. לאחר הבדיקה יהיה עליך להמתין כחצי שעה על מנת לוודא כי הכל קשורה.

יש נשים אשר לא חשות דבר, אחרות, מדווחות על כאב מקומי, בעוד יש כאלו שירגישו אולי סחרחורת קלה – הסיבה לכך היא ירידת לחץ הדם, בדרך כלל בשל המתח המלווה לבדיקה. זה הזמן לשתות ולאכול משהו קל. אם הדביקו פלסטר על גבי הדקירה, ניתן להוריד אותו כעבור חצי שעה.

48 שעות אחרי בדיקת דיקור מי שפיר

ביומיים הבאים מומלץ לשהות במנוחה מלאה. יחד עם זאת, אין זה אומר כי עליך לשכב במיטה במשך יומיים מלאים, אך כדאי לא לצאת מהבית ובטח שלא לבצע מטלות בית שונות ולא להרים משקלים כבדים. כמו כן, יש להימנע מקיום יחסי מין. תני לגוף לנוח, הקפידי על רגיעה ועל שתייה מרובה, וכמובן, אל תחששי להתקלח. מקום הדקירה סגור, ואין כל חשש. סביר להניח כי בזמן זה ייתכן ותחושי לחץ מסוים באזור הבטן התחתונה, או במקום הדקירה. הכאבים דומים בעוצמתם לכאבי מחזור, ואין לחשוש מהם. תחושה זו עוברת בדרך כלל בתוך 48 שעות.

סימני אזהרה

בכל מקרה בהם את חשה התכווצויות קשות, ירידת מים או חום, יש לגשת אל חדר המיון על מנת לאבחן את המצב ולבדוק את העובר. סיבוכים של בדיקת מי השפיר מתרחשים לרוב במהלך ה 48 שעות שלאחר הבדיקה. דליפה של מי שפיר מהנרתיק היא אחד מהסיבוכים האפשריים, אך בדרך כלל מדובר בתופעה שכיחה שחולפת במהירות, ובכל מקרה, מומלץ להגיע אל חדר המיון.

סימני אזהרה המחייבים טיפול דחוף הינם זיהום כתוצאה מהבדיקה, אשר מתאפיין בכאבים חזקים בבטן התחתונה, צירים, ירידת מים וחום גוף גבוה. יש לציין כי כיום הסיבוכים הינם נדירים בדרך כלל, אך בכל מקרה של כאבים או תופעות שונות, מומלץ להגיע במהירות אל חדר המיון.

קבלת התוצאה

את תוצאות בדיקת מי השפיר מקבלים בדרך כלל לאחר כשבועיים עד שלושה שבועות. תוצאות הבדיקה ניתנות גם טלפונית וגם בדואר. התוצאות של מי השפיר כוללות את מין העובר ואת מספר הכרומוזומים. כאשר יש סטייה במספר הכרומוזומים, כלומר, יותר כרומוזומים או פחות כרומוזומים, פירוש הדבר כי ישנו מום.

במידה והבדיקה כללה גם בדיקת פיש, הרי שאת תוצאות בדיקת הפיש מקבלים בתוך 48 שעות, והיא מאפשרת לקבל תשובה מהירה באשר למין העובר וכן לתסמונות הקשורות לכרומוזומים שמספרם 18, 13, 21 – אלו הם הכרומוזומים עם סיכויי המום השכיחים ביותר, כגון תסמונת דאון. במידה ובוצעה במקביל גם בדיקת צ'יפ גנטי, הרי שתוצאות אלו יספקו גם מידע לגבי המטען הגנטי של העובר ויוכלו להצביע על שינויים כמותיים, חלקם בעלי משמעות וחלקם ללא כל משמעות.

בדיקת מי שפיר נחשבת לבדיקה בטוחה, אך עם אחוזי סיכון מסוימים, לכן, חשוב להקפיד על מנוחה לאחר הבדיקה ולהמתין בסבלנות לתוצאות הסופיות.

בדיקת מי שפיר היא בדיקה שיש לבצע במהלך ההיריון על מנת לבחון את מצבו של העובר. בדיקה זו כוללת סיכונים שונים. מה הסיכונים לאחר בדיקת מי שפיר? על כך נרחיב במאמר הבא.

מי שפיר לאחר בדיקה- מהי בדיקת מי שפיר?

בדיקת מי שפיר היא בדיקה המתבצעת במהלך ההיריון. הבדיקה מיועדת לכל הנשים בלי קשר לגיל והיא מיועדת לאבחון העובר והתקדמות ההיריון. הבדיקה מתבצעת על ידי דיקור של שק ההיריון ושאיבת כמו קטנה של מי שפיר. את מי השפיר שנשאבו שולחים למעבדה גנטית לצורך ניתוח. לאחר הניתוח יתקבלו תוצאות שיעידו על קיומן או העדרן של תסמונות או מחלות בעובר. בדיקת מי שפיר היא בדיקה אמינה שתוצאותיה נחשבות לוודאיות ומהוות אבחנה סופית מוסמכת.
בדיקת דיקור מי שפיר מיועדת לבדוק את מצבו של העובר ושל ההיריון. על ידי שאיבת מי השפיר ניתן לבחון את החומר הגנטי של העובר ולהגיע למסקנות בנוגע לתסמונות או מחלות שיש לעובר.

מי שפיר לאחר בדיקה- מה הסיכונים לאחר בדיקת מי שפיר?

בדיקת מי שפיר בהריון היא בדיקה פולשנית שכוללת סיכונים שונים. ריכזנו לכם את הסיכונים השונים הכלולים בבדיקה-

  • הפלה– בדיקת מי שפיר בהריון מעלה את הסיכון להפלה. הסיכון להפלה אחרי בדיקה זו עומד על 0.1%, כלומר אחת מתוך אלף נשים. ישנם מקרים בהם הסיכון עולה בעקבות גורמים כמו היסטוריה רפואית ועוד. עם זאת, ברוב המקרים הסיכון הוא מזערי שכן הבדיקה מתבצעת תחת אולטרסאונד ובמידה שהמחט מתקרבת לעובר ניתן להזיז אותה.
  • ירידת מים– קיים סיכון לירידת מים לאחר בדיקת מי שפיר בהריון. הסיכון לירידת מים קטן מ1% ובדרך כלל החור בקרומים נסגר בספונטניות.
  • זיהום תוך רחמי– לאחר בדיקת מי שפיר בהריון קיים סיכון לזיהום תוך רחמי. הסיכון קטן מ-0.1%.
  • סיבוכים אצל האם– לאחר בדיקת מי שפיר בהריון קיים סיכון לסיבוכים אצל האם ביניהם זיהום ואף מוות. מדובר בסיכונים נמוכים במיוחד מאחר שהבדיקה מתבצעת בתנאים סטריליים במיוחד הכוללים ציוד סטרילי, כפפות סטריליות ואף ביגוד סטרילי של הרופא. יכול להיות מצב בו המחט תנקר את המעי ואז יהיה זיהום צואתי שיחדור למי השפיר אך מדובר בסיכון מזערי במיוחד שכמעט לא קרה מעולם.

מי שפיר לאחר בדיקה- מהו ריבוי מי שפיר?

ריבוי מי שפיר הוא תופעה שמתרחשת בקרב 0.2% עד 3.3% מההריונות. ריבוי מי שפיר יכול לנבוע מהפרעות בבליעה עוברית או מייצור עודף של מי שפיר. ריבוי פתולוגי עלול להיות על רקע מומים עובריים, סכרת הריונית, גידולים שלייתיים ובעיות כרומוזומליות.
ריבוי מי שפיר בלידה נחשב למעלה מ-1,500 עד 2,000 מ"ל. ככל שכמות המים גדולה יותר כך הסיכויים לסיבוכים עולים.
ניתן לזהות ריבוי מי שפיר בכל שלב בו הוא מופיע במהלך בדיקות המתבצעת בהריון. ברוב המקרים, ריבוי מי שפיר יופיעו בשליש השלישי של ההיריון אך התופעה עלולה להתרחש גם מוקדם יותר.
הסיבוכים האפשריים של ריבוי מי שפיר הם לידה מוקדמת עקב לחץ על צוואר הרחם וצירים מוקדמים או קוצר נשימה על רקע הריבוי.
ברוב המקרים לא יהיה צורך להתערב ויש לעקוב אחר האישה עד הלידה. במקרים של סוכרת, יש לאזן את הסוכר או לטפל החל מדיאטה ועד אינסולין. במקרים קיצוניים של ריבוי מי שפיר, כאשר האישה רחוקה ממועד הלידה, יהיה צורך בביצוע דיקור מי שפיר על מנת לנקז מים ולהקל על נפיחות הבטן וקוצר הנשימה.

מי שפיר לאחר בדיקה- מהו מיעוט מי שפיר?

לאחר בדיקת מי שפירמיעוט מי שפיר הוא תופעה שמתרחשת בכ-3% מההריונות ויכולה להתרחש בכל שלב בהריון. מיעוט מי שפיר עלול להיווצר כתוצאה מזיהומים, אי ספיקת שליה, ירידת מים או מומים עובריים כרומוזומליים או מבניים. גם נטילת תרופות מסוימות עלולה לגרום למיעוט מי שפיר.
בדרך כלל במצב של מיעוט מי שפיר האישה תבחין בירידה בהיקף הבטן ותחוש בהפחתה או היעדר של תנועות עובר.
מיעוט מי שפיר בלידה נחשב לפחות מ-300 מ"ל. למיעוט מי שפיר יש מספר סיכונים אפשריים בהם הפסקת הריון במידה שמדובר במום מבני חמור או במום כרומוזומלי, לידה מוקדמת, זיהום מי שפיר, מקרי סבל עוברי, מצוקת עובר בלידה ועלייה במקרי לידה בניתוח קיסרי.
בדרך כלל מיעוט מי שפיר יצריך בירור של הגורם להם ומעקב אחר חיוניות העובר עד הלידה. במידה והאישה נטלה תרופות שעלולות לגרום לתופעה יש להפסיק את נטילת התרופה. במקרים מיוחדים ניתן להזליף מי שפיר לשק האמניוטי.

מי שפיר לאחר בדיקה- מתי יש לבצע בדיקת מי שפיר?

בדיקת מי שפיר היא בדיקה שמתבצעת לאחר שבוע 16 ועד שבוע 22+6 בלבד. הסיבה לכך היא שמדובר בבדיקה פולשנית שכוללת סיכונים שונים. לכן, על מנת למזער את הסיכונים בבדיקה מומלץ לבצע אותה בין שבועות אלה.
קודם כל בין שבוע 16 לשבוע 22+6 העובר עדיין קטן ואין חשש שהמחט המוחדרת מבעד לשלייה תפגע בו. כמו כן, יש לקחת בחשבון שלוקח מספר שבועות לקבל תוצאות לבדיקה. לכן, במידה שהבדיקה תתבצע מאוחר מדי, התוצאות יתקבלו בשלבים מאוחרים של ההיריון ועלולה להיות בעיה במידה ויהיה צורך להפסיק את ההיריון. בנוסף, בדיקת דיקור מי שפיר עלולה לגרום ללידה מוקדמת. במידה שהבדיקה תתבצע לאחר שבוע 22+6, יהיה מדובר בלידה מוקדמת ולא בהפלה ועלולות להיווצר מחלות שונות ליילוד בגיל צעיר כל כך.
ישנם מקרים בהם ניתן לבצע בדיקת מי שפיר לאחר שבוע 22+6. במצב בו יש חשש להתפתחות של מום בשלבים מאוחרים יותר של ההיריון או במצב בו האישה לא ביצעה את בדיקת מי השפיר המועד הרצוי.
במידה שעולה הצורך לבצע בדיקת מי שפיר לאחר שבוע 22+6, ההמלצה תהיה לדחות את הבדיקה לשלבים מאוחרים של ההיריון, כלומר עד לשבוע 32. לאחר שבוע 32, הסיכויים של הילד לשרוד מחוץ לרחם גבוהים יותר ולכן במידה ותתפתח לידה כתוצאה מהבדיקה, יש סיכוי גבוה יותר שהילד ישרוד.

 

ד"ר אמנון ראובן: דיקור מי שפיר
ד"ר אמנון ראובן: דיקור מי שפיר

אמנון ראובן מייסד המרכז לדיקור מי שפיר, מנהל היחידה האם והעובר במרכז. אמנון מגיע עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, מנהל פורומים מקצועיים, כנסים בתחום, השתלמויות ומחקרים רבים.

תוכן עניינים - על מה דיברנו במאמר?
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!