ביצוע הפלה לאחר בדיקת מי שפיר

בדיקת מי שפיר עושים רק עם המומחים!

הפלה לאחר דיקור מי שפירבדיקת מי שפיר היא נחשבת לבדיקה הפולשנית השכיחה ביותר בהיריון. זוהי הדרך הבטוחה ביותר לגלות תסמונת דאון ותסמונות כרומוזומליות נוספות באמצעות ספירה ישירה של כרומוזומים מתאי העובר או השליה.

מספר כרומוזומים הגדול מ- 46 מצביע על כך שישנה בעיה. הבדיקה נעשית בשלבים מתקדמים יחסית של ההיריון, שבוע 16-24. ישנם זוגות שיחליטו בעקבות תוצאות לא תקינות של בדיקת מי השפיר לבצע הפלה. במה כרוכה הפלה שנעשית בשלבים אלה של ההיריון?

מתי הזמן המומלץ לבדיקת מי שפיר?

אם בעבר חששו מסיכון גבוה יחסית להפלה מוקדמת בעקבות הבדיקה, סיכון שעמד על כחצי אחוז (מקרה אחד למאתיים), מנתונים שהתקבלו לאחרונה מסתבר שהסיכון נמוך בהרבה גם בשל הטכנולוגיה שהתקדמה ועומד על מקרה אחד לאלף.

כשהסיכון המשוקלל גבוה יחסית בעקבות שקלול של גיל היולדת, תוצאות שקיפות עורפית, סקירה מוקדמת ותוצאות בדיקות דם בשליש הראשון והשני ימליצו הרופאים לבצע בדיקת מי שפיר.

הקושי בהחלטה האם לבצע הפלה לאחר בדיקת מי שפיר

בדיקת מי שפיר היא הבדיקה האמינה ביותר לגלוי בעיות כרומוזומליות מהן נובעת תסמונת דאון וגם תסמונות נוספות כמו טאי זקס ותסמונת קליינפלטר.

עדיין, השלב המאוחר בו נעשית הבדיקה הופכת את ההחלטה האם לבצע הפלה לקשה מאוד. מצד אחד ההורים מבינים כי הסיכון ללידת תינוק בעל מום הוא גדול, מצד שני ישנה כבר היקשרות של הזוג לעובר.

ההחלטה בסופו של דבר תלויה בבני הזוג ורק להם הזכות להחליט האם לבצע הפלה בשלב זה או האם הם מעדיפים לקחת את הסיכון לכך שיוולד .תינוק שיתכן ויהיה עם מום כלשהו.

אפשר לראות היום שתסמונת דאון אינה גזירת גורל וישנם לא מעט ילדים בעלי תסמונת דאון החיים באושר. חשוב לשים את כל השיקולים על כף המאזניים ולעשות רק מה שנראה לכם הנכון ביותר.

הפלה מאוחרת- איך זה מתבצע?

כאמור, דיקור מי שפיר יכול להתבצע בשבועות 16-24, כך שההפלה יכולה להתבצע בכל אחד מן השבועות האלה. יש הבדל בין הפלה שנעשית בשבוע 16-21 לבין הפלה שנעשית בשבועות 21-24.

  • בשבועות 16-21: שיטת הרחבה ופינוי: שיטת זו הנקראת גם שיטת E&D היא שיטה נפוצה להפסקת היריון בשליש השני משבוע 15. השיטה כוללת תהליך מורכב של הרחבת צוואר הרחם ולאחר מכן הוצאת העובר באמצעות מלקחיים ומכשיר שאיבה. ההרחבה נעשית בעזרת למינריות, צינור קטן המוחדר לרחם וסופח נוזלים, מה שמביא להרחבת צוואר הרחם. כשצוואר הרחם רחב מספיק נעשית הפעולה הכירורגית אשר חייבת להתבצע במיומנות רבה בגלל גודלו של העובר בשלב זה של ההיריון וכדי לא לגרום לפגיעה בצוואר הרחם ובעיות בהריונות עתידיים.
  • בשבועות 20/21-24: הפלה הנעשית בשלב זה נעשית ברגע האחרון. העובר הוא גדול כך שנדרשת התערבות משמעותית בכדי להוציאו. ישנן שתי שיטות לביצוע ההפלה: בשיטה הראשונה, הפעולה הראשונה שמתבצעת היא עצירת ליבו של העובר. ניתנות גם תרופות לריכוך צוואר הרחם שיאפשרו את הרחבתו בהמשך. למחרת נעשית ההפלה כמו בשלבים מוקדמים יותר בשיטת E&D באמצעות הרחבת צוואר הרחם ולאחר מכן הוצאת העובר באמצעות מכשירים מיוחדים. בשיטה השניה ניתנים פרוסטגלנדינים הגורמים להתכווצויות הרחם ויצירת צירים. 6-12 שעות לאחר התחלת ההתכווצויות ממשיכים בשיטת E&D כשהיולדת נמצאת בהרדמה מלאה.

ביצוע הפלה לאחר בדיקת מי שפיר בעקבות תוצאות לא תקינות של דיקור מי שפיר יוצרת התלבטות קשה בקרב ההורים: האם לקחת את הסיכון להמשיך בהיריון או להפסיק אותו בשלב מתקדם יחסית.

הפסקת היריון מאוחרת היא מהלך מורכב יותר מהפסקת היריון בשלבים מוקדמים. היא נעשית באמצעות הרחבת צוואר הרחם והוצאת העובר עם מכשירים מיוחדים. נשים רבות פונות למרפאות מיוחדות לבצע הפלה פרטית וחלק מעדיפות דווקא לבצע במוסד ציבורי. בשתיי הסיטואציות ההחלטה קשה ומורכבת עבור האם שנאלצת להפסיק את ההריון בשל סיבה זו.

ד"ר אמנון ראובן: דיקור מי שפיר
ד"ר אמנון ראובן: דיקור מי שפיר

אמנון ראובן מייסד המרכז לדיקור מי שפיר, מנהל היחידה האם והעובר במרכז. אמנון מגיע עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, מנהל פורומים מקצועיים, כנסים בתחום, השתלמויות ומחקרים רבים.

תוכן עניינים - על מה דיברנו במאמר?
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!