האם כדאי לבצע דיקור מי שפיר?

בדיקת מי שפיר עושים רק עם המומחים!

האם כדאי לבצע דיקור מי שפיר?נשים רבות שואלות את עצמן האם כדאי לבצע בדיקת מי שפיר, האם לקחת את הסיכונים הקיימים בביצוע הבדיקה אל מול התוצאות הוודאיות שהבדיקה מסוגלת לספק באשר לבריאותו של העובר ברחם.

או שאולי, לוותר על בדיקת מי השפיר הפולשנית במידה וכל הבדיקות הקודמות לה הראו תוצאות תקינות שאינן מחשידות ואינן מרמזות על מום או פגם גנטי. אז מתי צריך להחליט, ואיך מקבלים את ההחלטה?

הצורך בביצוע בדיקת מי שפיר

על פי המלצת משרד הבריאות בישראל, רק נשים בעלות סיכון גבוה להימצאות עובר בעל מום גנטי או תסמונת דאון צריכות לבצע את הבדיקה. כלומר, נשים שחצו את גיל 35, נשים אשר תוצאות החלבון העוברי לא היו תקינות, נשים בעלות רקע משפחתי של מחלות גנטיות וכן ממצאי בדיקות אולטרסאונד מקדימות אשר העלו חשדות.

מעבר לכך, נשים הריוניות אשר אינן נמצאות בקבוצת סיכון זו, אינן צריכות לבצע את הבדיקה. מצד שני, מאחר ומדובר בבדיקה שהיא וודאית ולא בדיקת סקר, הרי שנשים רבות חשות כי יהיה זה לא אחראי מצדן להימנע מבדיקה זו, במיוחד לאור העובדה כי הסיכונים בביצוע הבדיקה כיום נמוכים מאוד.

האם כדאי לבצע דיקור מי שפיר?

דיקור מי שפיר מספק תוצאה חד משמעית באשר לבריאותו של העובר. אם מעוניינים, ניתן להוסיף לכך גם את בדיקת הצ'יפ הגנטי אשר סוקרת את כל הרכב ה DNA. מאחר ומדובר בתוצאה חד משמעית, הרי שהיא בהחלט מספקת את השקט הנפשי.

כל אישה הרה דואגת לגבי בריאות העובר, לפני כל בדיקת סקר או אולטרסאונד מפלס החרדה עולה והחששות גוברים, ולכן, דיקור מי שפיר יוכל לא רק להעניק את השקט הנפשי, אלא לאשש או לשלול בצורה וודאית את בריאותו של העובר.

למה לא כדאי לבצע בדיקת מי שפיר?

למרות רמת המקצועיות הגבוהה בקרב הרופאים לדיקור מי שפיר, הסביבה הסטרילית בה מתבצעת הבדיקה והמנוחה המחויבת לאחר הבדיקה, נשים רבות חוששות מבדיקה שהיא, אחרי הכל, פולשנית. הסטטיסטיקה מצביע על סיכון להפלה שעומד על 1:500 וסיכון לאם שעומד על 1:20,000 ולכן, אם בדיקות הסקר המקדימות ובדיקות האולטרסאונד הראו כי אין כל חשש או סיכון לתסמונת דאון, ייתכן וכדאי יהיה לוותר על הבדיקה, מתוך המחשבה כי – מדוע לסכן את העובר אם הכל נראה בסדר על פניו?

מתי צריך להחליט האם לבצע בדיקת מי שפיר?

טווח השבועות הטוב והמומלץ ביותר לביצוע בדיקת מי שפיר הינו בין השבוע ה 16 להריון ועד לשבוע ה 20 של ההריון. לכן, כאשר רוצים לקבל החלטה מושכלת, זהו הזמן הטוב ביותר להחליט. מומלץ שלא לחכות לרגע האחרון, על מנת להשאיר זמן מספק לקבלת התשובות של בדיקת מי השפיר, אשר נע בין שבועיים לשלושה.

איך לקבל את ההחלטה?

בסופו של יום, גם אם יש המלצה רפואית בנוגע לביצוע דיקור מי שפיר וגם אם אין, הרי שההחלטה הסופית היא של האם בלבד. לכן, כדאי לקבל החלטה מושכלת, להבין את כל הנתונים ואת התוצאות של כל הבדיקות המקדימות עד לשבוע ה 16 של ההיריון, לקבל ייעוץ גנטי במידת הצורך וללכת על פי רחשי הלב.

אם את יותר חוששת מעובר עם מום או מחלה גנטית מאשר מאובדן ההריון, ייתכן וכדאי לך לוותר על הבדיקה, אם את חוששת לבריאותו של העובר, ייתכן ועדיף לך לעבור את הבדיקה. ובכל מקרה, חשוב לשקול היטב, להתייעץ עם הרופא המטפל, ולקבל את ההחלטה שהכי מתאימה ונכונה לך.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

טיפול בחרדות עקב דיקור מי שפיר

ד"ר אמנון ראובן: דיקור מי שפיר
ד"ר אמנון ראובן: דיקור מי שפיר

אמנון ראובן מייסד המרכז לדיקור מי שפיר, מנהל היחידה האם והעובר במרכז. אמנון מגיע עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, מנהל פורומים מקצועיים, כנסים בתחום, השתלמויות ומחקרים רבים.

תוכן עניינים - על מה דיברנו במאמר?
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!